کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

//به مناسبت روز عفاف و حجاب//(2)

پوشش مسلمانان در هر جای دنیا، شعار غیر ملفوظ آنهاست/ اگر عفت نباشد حریمها شکسته می شود

تنا - اختصاصی

21 تير 1396 ساعت 8:47

دبیر کل اتحادیه جهانی زنان مسلمان تأکید کرد: اگر عفت انسان که مجموعه ای از گوش و چشم و دست و زبان و.. است و حکایت از یک اندیشه دارد، حفظ نشود، طبیعی است که جامعه را نیز به بی عفتی فراخوانده ایم.


دکتر"طوبی کرمانی" دبیر کل اتحادیه جهانی زنان مسلمان، به مناسبت 21 تیر(روز عفاف و حجاب) در گفتگو با خبرنگار تقریب گفت: نامگذاری هر روزی چه در مبانی دینی و آموزه های اسلامی و چه در همه سنتها و کشورها قطعا شأن نزولی دارد، در ایران اسلامی هم نامگذاری روز عفاف و حجاب به خاطر تظاهرات خود جوش مردم مشهد(21 تیر 1314) در اعتراض به سیاست کشف حجاب رضاخان صورت گرفته است.

 وی ادامه داد: این گونه  اعتراضها شیعه و سنی نمی شناسد، در جوامع اسلامی آنهایی که دل در گرو اسلام دارند و به مبانی دینی پایبندند، یک خط قرمزهایی دارند که یکی از آنها عفاف به معنی عام و پوشش به معنی خاص است.

دکتر کرمانی اظهار داشت: عفاف به معنی عام می تواند شامل عفت زبان، چشم، گوش، قلم و دست باشد و عفت ظاهر پوشش است؛ وقتی عفت نباشد حریمها شکسته می شود و روابط انسانی به هم می خورد؛ اصول و قواعدی که انسانها فطرتا به آن پایبندند زیر سؤال می رود و هنجار تبدیل به ناهنجار می شود؛ در جامعه ای که هنجار تبدیل به ناهنجار شود، قواعد اخلاقی و انسانی به هم می ریزد.

وی اظافه کرد: اگر عفت انسان که مجموعه ای از گوش و چشم و دست و زبان است و حکایت از یک اندیشه دارد، حفظ نشود طبیعی است که جامعه را نیز به بی عفتی فراخوانده ایم.

دبیر کل اتحادیه زنان مسلمان خاطر نشان کرد: همانگونه که پرچم و سرود یک کشور، خود آن کشور را در ذهن تداعی می کند، پوشش ما مسلمانان هم اعم از شیعه و سنی و در هر جای جهان که حضور داشته باشیم، حکایت از وحدت نگاه ما دارد و بدون اینکه بگوییم من از کشور اسلامی آمده ام، همه می فهمند که من یک مسلمانم.

وی افزود:اگر همین پوشش به دقت رعایت شود، دیگران بدون اینکه حرف بزنند یا گوش کنند این موضوع را دریافت می کنند که من عفاف در نگاه و چشم  و زبان و .. دارم و این همان وحدتی است که من مسلمان از هر مذهبی، وقتی در جوامع حضور پیدا می کنم از این وحدت متعالی فریاد می زنم و بیان می کنم که من مسلمانم.

دکتر کرمانی در ادامه به ذکر خاطراتی در مورد حجاب در کشورهای دیگر پرداخت و گفت: زمانی من به یونان رفته بودم، خانم "لینا مستاکیدو" کارشناس وزارت فرهنگ این کشور که قصد مصاحبه با من را داشت، از من سؤال پرسید آیا این حجاب شما حکایت از یک فشار و زور نمی کند و نشان دهنده این نیست که شما به اجبار حجاب بر سر کرده اید؟ من پاسخ گفتم آیا زنان مقدس شما یعنی راهبه ها در کلیساها لباس و حجاب خود را با اکراه پوشیده اند؟ جواب داد خیر! این لباس مقدس است و با عشق بر تن می کنند؛ من هم گفتم لباس همه زنان مسلمان هم مقدس است؛ گفت: زیباترین پاسخی بود که میتوانستم بشنوم.

وی تأکید کرد: مسلمانان هر جای دنیا یک شعار غیر ملفوظ دارند که پوشش اسلامی آنهاست و فریاد می زند، ما ازهر مذهبی اسلامی که باشیم یک وحدت رویه داریم و آن پوشش اسلامی ماست که به معنای احترام به دیگران نیز هست.

دبیر کل اتحادیه زنان مسلمان با بیان این مطلب اضافه کرد: خانم محجبه ای نقل می کند که روزی سوار مترو بودم، یک خانم بدحجاب به من گفت، چرا در این گرما خود را با این پوشش آزار می دهی؟ جواب دادم حجاب من به خاطر توست، با تعجب پرسید به خاطر من؟ پاسخ دادم آری برای اینکه زندگی تو گرمتر باشد و همسر تو به تو بیندیشد نه به دیگران و خانه دلش نسبت به تو بی مهر نشود.

خانم کرمانی با ذکر خاطره ای دیگر گفت: 12 یا 13 سال پیش روزی در کاخ کرملین بودم، عده زیادی از کشورهای مختلف برای بازدید از کاخ آمده بودند از جمله توریستهایی که پوشش مناسب نداشتند، به یکی از آنها گفتم ما مریم مقدس را در هر جای جهان و در هر کلیسایی  با پوشش می بینیم چرا شما مسیحیان از مریم مقدس الگو نمی گیرید؟ بلافاصله پاسخ گفت که تو ایرانی هستی؟

وی با بیان این خاطرات تأکید کرد: اگر چه با مقتضیاتی که استکبار ایجاد کرده  و پوشش را از سر بسیاری از انسانهای پاک برداشته است،  اما دلها همچنان علاقه مند به این پوشش است.

 
گفتگو  و تنظیم: زهرا غلامی
 


کد مطلب: 274719

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/interview/274719/پوشش-مسلمانان-جای-دنیا-شعار-غیر-ملفوظ-آنهاست-اگر-عفت-نباشد-حریمها-شکسته-می-شود

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com