کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

//حج؛ محور وحدت اسلامی//(9)

حج؛ دریای عظیم امت اسلامی

به قلم: صباح زنگنه؛ کارشناس مسائل منطقه

25 مرداد 1396 ساعت 9:46

حج به عنوان یک وظیفه اسلامی که در عمر هر انسان مسلمانی که استطاعت داشته باشد یک بار واجب می شود، رویدادی است که با مشارکت گسترده طیف های مختلف فکری در مکتب اسلام و با هدف تامین اهداف فردی و جمعی حجاج برگزار می شود.


در نتیجه ما همواره شاهدیم نسلی که به سن تکلیف رسیده باشد و حج بر او واجب شده باشد نسلی خواهد بود که دائم می تواند در گردش زمان حضور داشته باشد و با مشارکت در حج از سایر کشورها با همه تفاوتهایی که در نظام های سیاسی و همچنین تفاوت در برداشت مذهب و دین دارند، به یک نقطه مشترک برسند.
 
یعنی مانند یک رود واحدی که از منابع گوناگون تغذیه می شود و به دریای مشترکی که نام ان حج است سرازیر می شود و تجلی این رودخانه در دریای عظیم امت اسلامی مشاهده خواهد شد. لذا مشارکت در حج و حضور حجاج در یک زمان و مکان واحد نشان اشتراک انها در یک هدف واحد و مناسک واحدی خواهد بود که به شکل بالاترین تجلی وحدت فکری و وحدت در عمل بروزخواهد یافت.
 
 در چنین فضایی است که اختلاف های سیاسی در جریان این رودخانه ها و آبها سرازیر شده و تفاوت های امت اسلامی از بین می رود و به یک تبلور واحدی از فکر و اندیشه و عمل و رفتار و سلوک می رسد. ملتها رفتارشان و برداشتشان از دین و انسانیت ماورای محدودیتهای سیاسی و روابط سیاسی دولتهاست و بنابراین به راحتی می توانند بر موانعی که در این جریان متحد شدن وجود دارد غلبه کنند و تجلی آن در ملاقات های حج و نماز جماعت و حضور در منا، عرفات و سایر موقعیت های حج بالاترین تجلی این وحدت خواهد بود.
 
 
 
 


کد مطلب: 279697

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/note/279697/حج-دریای-عظیم-امت-اسلامی

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com