کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیر اجرایی ایکریک:

تدوین ۸ استاندارد جدید حلال

25 دی 1389 ساعت 13:36

مدیر اجرایی ایکریک گفت: استاندارد خدمات حلال در ۸ بخش هتل‌ داری، بانک‌ها و مؤسسات‌مالی، حمل‌و‌نقل، IT و رسانه، گردشگری، تجارت عمومی و آداب کسب‌و‌کار، پوشاک و خدمات ورزشی و تفریحی تدوین شده است که این استانداردها همه ابعاد زندگی را در برمی‌گیرند.


به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)،"عبدالحسین فخاری" مدیر اجرایی ایکریک افزود: ایکریک مرکز تحقیقاتی است که در اتاق ایران و زیر نظر اتاق اسلامی، از سال۲۰۰۶ تحقیقات خود در حوزه حلال را آغاز کرده است، این مرکز ابتدا بر روی مصادیق حلال در بخش‌های مختلف تحقیق می‌کند و پس از تهیه استانداردها، سعی می‌کند آن‌ها را به تصویب همه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی برساند تا اجماع جهانی و یک‌صدایی پیدا کنند.

وی افزود: برای مصرف‌کنندگان خارجی باید مشخص شود، کالایی که به دستشان می‌رسد به صورت حلال تهیه شده و به همین دلیل در هنگام صادرات، درج نشان حلال ضروری است.

فخاری گفت: اگرچه در حال حاضر هر کشور دارای جمعیت مسلمان، استانداردهای حلال برای خود تصویب کرده است، اما استانداردهای ایکریک در ایران و بدون تصویب در سازمان کنفرانس اسلامی قابلیت اجرایی دارد و افرادی که خواهان دریافت مدل اجرایی حلال هستند، می‌توانند از این استانداردها استفاده کنند.

رئیس ایکریک افزود: وزارت بهداشت موظف است کلیه کالاهای وادراتی را نیز از حیث حلال کنترل کند که براساس تفاهم ‌نامه‌ ایکریک با وزارت بهداشت؛ ایکریک موظف شد به نمایندگی از وزارت‌بهداشت کلیه کالاهای وارداتی به کشور را از نظر حلال بودن کنترل کند و واردکننده‌ها نیز باید گواهی حلال از ایکریک دریافت کنند. مرکز تحقیقات حلال جمهوری‌اسلامی‌ایران در آزمایشگاهی با آخرین تجهیزات حلال بودن کالاها را بررسی می‌کند. 

شورای عالی حلال جمهوری‌اسلامی‌ایران

وی افزود: از سال۸۸ به کمک اتاق ایران موفق شدیم یک مرکز واحد برای استراتژی و اجرای حلال در کشور با نام "شورای عالی حلال جمهوری‌اسلامی‌ایران" ایجاد کنیم که تمام سازمان‌هایی که به نوعی در اجرای حلال مؤثر هستند، در این شورا حضور دارند. 

نمایندگان ۷وزارتخانه شامل بازرگانی، بهداشت‌ و ‌درمان، اقتصاد ‌و ‌دارایی، جهادکشاورزی، امورخارجه، آموزش‌عالی و نیز مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، نماینده ولی‌فقیه در امور ذبح و گوشت در وزارت جهادکشاورزی و هم‌چنین تشکل‌های صنایع غذایی اعضای این شورا هستند.

این شورا که هر دوماه یک ‌بار تشکیل می‌شود تا مسائل استراتژیک در بحث حلال را بررسی کند، با تقسیم کار بین مؤسسات و وزارت‌خانه‌ها و با همکاری اتاق ایران و ایکریک توانستند تقریباً تمام بحث‌های استاندارد ملی حلال به شماره ۱۲هزار را در تصویب استاندارد جهانی حلال وارد کنند.


کد مطلب: 36810

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/news/36810/تدوین-۸-استاندارد-جدید-حلال

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com