کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تصویب آئین‌نامه عقد مرابحه درجلسه شورای فقهی بانکداری اسلامی

روابط عمومی بانک مرکزی , 24 بهمن 1389 ساعت 8:52

در جلسه شورای فقهی، آئین‌نامه عقد مرابحه از جهات فقهی مورد بحث و بررسی و تصویب قرار گرفت و مقرر شد مراتب بعد از تصویب کمیسیون اعتباری به هیات وزیران برای تصویب نهایی تقدیم شود.


به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ،جلسه شورای فقهی بانکداری اسلامی با حضور اعضاء و تعدادی از مدیران عامل بانک‌ها و کارشناسان نظام بانکی در دفتر قائم مقام بانک مرکزی برگزار شد. در این جلسه پیش‌نویس آئین‌نامه عقد مرابحه برای تقدیم به هیات وزیران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مرابحه یکی از عقودی است که اخیراً در قالب برنامه پنجم به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و عبارت است از "فروش کالا به بهای معلوم به مشتری، به ترتیبی که تمام یا قسمتی از بهای کالا به اقساط مساوی یا غیرمساوی در سررسید یا سررسیدهای معین دریافت می‌گردد."
مرابحه یکی از ابزارهای تامین مالی اسلامی است که حدود ۸۰٪  عملیات بانک‌های اسلامی درجهان برای تامین مالی تجارت از طریق این عقد انجام می‌گردد.

کاربرد عقد مرابحه برای تامین مالی تولید، و سرمایه در گردش واحدهای صنعتی، کشاورزی و معدنی می‌باشد. همچنین مرابحه در بخش بازرگانی نیز کاربرد دارد.

این عقد ابزار مهمی برای حمایت از تامین نیاز خانوارهای کشور به هر نوع کالا مثل لوازم خانگی و اجناس مصرفی و کالاهای بادوام بوده و کاربرد مهم آن در کارت‌های اعتباری خواهد بود که می‌تواند موجب رواج جدی کارت‌های اعتباری شود.

همچنین این عقد برای حمایت از بازار سرمایه و تامین مالی برای خرید سهام بنگاه‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت این عقد در تامین مسکن و همچنین خرید مصالح ساختمانی امکان حمایت‌ مالی بانک‌ها را فراهم می‌نماید.


کد مطلب: 39862

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/news/39862/تصویب-آئین-نامه-عقد-مرابحه-درجلسه-شورای-فقهی-بانکداری-اسلامی

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com