کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ظریف در همایش تجاری ایران و قرقیزستان:

گسترش فرهنگ مدارا، مهمترین روش مقابله با افراطی گری و تروریسم است

پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه , 30 فروردين 1396 ساعت 13:10

وزیر امور خارجه کشورمان در همایش تجاری ایران و قرقیزستان که در بیشکک برگزار شد، تأکید کرد: در این دنیای پرآشوب که خطر افراط و ترور منطقه و جهان را تهدید می کند، همکاری و گسترش فرهنگ مدارا از مهمترین روش های مقابله با افراطی گری و تروریسم است.


به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، دکتر "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سفر منطقه ای خود به بیشکک پایتخت جمهوری قرقیزستان، در اولین برنامه کاری خود در همایش مشترک تجاری دو کشور شرکت کرد.
 
وی در سخنانی روابط ایران و قرقیزستان را تاریخی و دارای اشتراکات بسیار دانست و گفت: ایران و قرقیزستان، کشورهایی با فرهنگ و دین و آیین و جفرافیا و سابقه تاریخی مشترک هستند. ۲۵ سال گذشته، دورانی بوده که دو کشور روابط دیپلماتیک و رسمی براساس پیوندهای ناگسستنی تاریخی داشته اند و این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است.
 
ظریف در ادامه گفت: از ابتدای استقلال قرقیزستان، که ایران از اولین کشورهایی بود که استقلال این کشور را به رسمیت شناخت، روابط دوستانه ای فیمابین دو کشور همواره وجود داشته است. ما دوستان دوران سختی را فراموش نمی کنیم و امروز نیز بعد از سفر بسیار موفقیت آمیز آقای روحانی به قرقیزستان در دی ماه سال گذشته که منجر به امضای اسناد متعددی بین دو کشور شد، زمینه برای گسترش همکاری ها بین دو کشور بسیار فراهم است.
 
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به همراهی دو هیات بلندپایه اقتصادی از بخش دولتی و خصوصی در این سفر، خاطر نشان کرد: همکاری بین دو کشور در حوزه های مختلف مانند فناوری و علوم پیشرفته، انرژی، ساخت و ساز، کشاورزی، دامداری، صنعت و معدن و سایر زمینه ها امکان پذیر است و نمایندگان بخش های خصوصی و دولتی حاضر در این سفر، برای شروع و یا تقویت همکاری ها حضور دارند.
 
وی ابراز امیدواری کرد که در این جلسه و مذاکراتی که بین تجار و کارآفرینان دو طرف صورت خواهدگرفت زمینه ای برای انعقاد توافق ها و پیگیری موافقت نامه های قبلی برای پیشبرد روابط در حهت منافع دو کشور فراهم شود.
 
ظریف افزود: برای ما در جمهوری اسلامی ایران پیشرفت، توسعه، امنیت و ثبات قرقیزستان، پیشرفت، توسعه و ثبات خودمان است. ما نه تنها در یک منطقه زندگی می کنیم بلکه علقه های تاریخی و علایق مذهبی و فرهنگی، ما را به هم پیوند داده و در این دنیای پرآشوب که خطر افراط و ترور منطقه و جهان را تهدید می کند همکاری و گسترش فرهنگ مدارا از مهمترین روش های مقابله با افراطی گری و تروریسم است که نه تنها می تواند ضامن خوشبختی و سعادت مردم باشد بلکه از گسترش تروریسم و افراطی گری نیز می تواند جلوگیری کند.
 
وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ما هیچ سقفی در روابط با قرقیزستان نمی شناسیم و در همه حوزه ها آماده گسترش روابط هستیم. در حوزه تعاملات پولی و بانکی و روابط بانکی نیازمند حرکتی جدی تر برای باز کردن و تسهیل روابط کارآفرینان هستیم؛ امیدواریم با توافقات صورت گرفته بین بانک مرکزی ایران و بانک مرکزی قرقیزستان، زمینه فعالیت بخش خصوصی بیش از پیش فراهم  شود.
 
 


کد مطلب: 265808

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/news/265808/گسترش-فرهنگ-مدارا-مهمترین-روش-مقابله-افراطی-گری-تروریسم

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com