کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ابراز نگرانی ایران درباره اوضاع مسلمانان روهینگیا

18 دی 1395 ساعت 13:51

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل متحد، خواستار توجه جدّی به وضعیت اسفبار مسلمانان روهینگیا در میانمار شد.


به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، دکتر محمدجواد ظریف در نامه‌ای به "آنتونیو گوترش" دبیر کل سازمان ملل متحد، دربارۀ وخامت فزایندۀ اوضاع مسلمانان روهینگیا در میانمار ابراز نگرانی کرد و از وی خواست فعالانه و در تعامل با دولت میانمار برای پایان دادن به نگرانی‌های جدی جامعه بین‌المللی درباره وضعیت مسلمانان روهینگیا گام‌های اساسی بردارند.متن کامل نامۀ وزیر امور خارجه ایران خطاب به دبیر کل سازمان ملل متحد به شرح زیر است:

جناب آقای آنتونیو گوترش
دبیر کل محترم سازمان ملل متحد

مایلم توجه شما را به موضوعی که مایۀ نگرانی بین‌المللی شده است جلب نمایم، بر اساس گزارش‌های معتبر از جمله اظهارات آقای "ویجی نامبیار" مشاور ویژۀ جنابعالی در خصوص میانمار، در تاریخ ۸ دسامبر ۲۰۱۶، وضعیت اسفبار مسلمانان روهینگیا به‌گونه‌ای فزاینده رو به وخامت است.

مسلمانان روهینگیا علاوه بر اینکه از مهم‌ترین حق اساسی و اولیۀ خود یعنی تعلق به سرزمین و دولتی که از آن‌ها حمایت کند محروم شده‌اند، روزانه در معرض کشتار و رفتارهای خشن و غیرانسانی هستند؛ بسیاری از آنان مجبور به ترک خانه و آواره شدن در کشورهای دیگر شده‌اند؛ این وضعیت که در تناقض آشکار با مفاد منشور ملل متحد و اسناد بنیادین حقوق بشر است، نگرانی عمیقی را در جامعه جهانی و نیز مسلمانان جهان پدید آورده است.

 نشست فوق‌العادۀ وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که قرار است در تاریخ ۱۹ ژانویه ۲۰۱۷ در کوالالامپور برای رسیدگی به وضعیت مسلمانان روهینگا برگزار شود، مؤید عمق نگرانی دولت‌های اسلامی درباره وضعیت جاری در آن منطقه است.

بدیهی است، پیامدهای نقض سیستماتیک و گسترده حقوق اساسی مسلمانان روهینگیا و محرومیت آنان از اعطای حق تابعیت و شهروندی جامعه‌ای که قرن‌ها است به آن تعلق دارند و نیز اجبار آن‌ها به ترک خانه و کاشانه می‌تواند پیامدها و آثار نامطلوبی بر صلح و ثبات در آن کشور و نیز کشورهای همسایه و منطقه ایجاد کند.

انتظار جامعه جهانی از دولت میانمار آن است که کنترل کامل امور را در روهینگا در دست گرفته و نسبت به حفظ و اعادۀ حقوق مسلمانان روهینگا به‌عنوان بخشی از جامعه میانماری اقدام فوری و مؤثر  بنماید و اجازه ندهد که گروه‌های افراطی و خشن چهره صلح‌جویانه آیین بودائی را خدشه‌دار کنند.
 
با توجه به وضعیت نگران‌کننده مسلمانان روهینگا از جنابعالی و نماینده ویژه‌تان در امور میانمار انتظار داریم، فعالانه با دولت میانمار تعامل نموده و خواست جامعه جهانی و جهان اسلام را مبنی بر ضرورت توقف سریع نقض حقوق مسلمانان روهینگیا و دسترسی فوری و بدون مانع کمک‌های بشردوستانه به مناطق آسیب‌دیده را به مقام‌های ارشد آن دولت تأکید کنید.
 
امیدواریم جامعه بین‌المللی و سازوکارهای ذی‌ربط سازمان ملل ازجمله کمیسیون مشورتی در خصوص روهینگیا با اتخاذ اقدامات سریع و تمهیدات لازم به وضعیت نابسامان جاری رسیدگی کنند و گام‌های اساسی را برای پایان دادن به نگرانی‌های جدی جامعه بین‌المللی درباره وضعیت مسلمانان روهینگیا بردارند.


کد مطلب: 256231

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/news/256231/ابراز-نگرانی-ایران-درباره-اوضاع-مسلمانان-روهینگیا

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com