کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دکتر ظریف در کنفراس خبری مشترک با لاوروف:

روسیه نقش مهمی در اجرای توافق هسته ای دارد/ دخالت خارجی در امور داخلی کشورها قابل قبول نیست

26 مرداد 1394 ساعت 15:19

وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با همتای روس خود بر نقش مهم روسیه در اجرای توافق هسته ای و گسترش همکاریهای بین دوکشور تأکید کرد.


به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان که به روسیه سفر کرده است، امروز در نشست خبری مشترک با همتای روس خود با اشاره به نقش مهم روسیه در اجرای توافق هسته‌ای گفت: ما روی نقش روسیه در پایبندی همه طرفها به توافق هسته ای حساب کرده ایم.

دکتر ظریف ادامه داد: روسیه و ایران به عنوان دو کشور دوست و همسایه توجه خاصی به همکاری های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی و گسترش آنها دارند و با جدیت نیز دنبال خواهند کرد.

وزیرامورخارجه کشورمان در بخشی از سخنان خود با اشاره به بحران سوریه گفت: تنها راه حل بحران این کشور، راه حل سیاسی است.

وزیرامورخارجه ایران با تاکید بر هماهنگی دوکشور درباره بحران های منطقه ای گفت: وضعیت سوریه خطر فرقه گرایی را افزایش داده است و باید برای پایان بحران در این کشور و همچنین عراق بدون مداخله خارجی اقدام و راهکار سیاسی اتخاذ شود.

ظریف افزود: مردم باید سرنوشت خود را به دست خودشان تعیین کنند و دخالت خارجی در امور داخلی آن‌ها امری غیرقابل قبول است؛ برای مقابله با افراطی‌گرایی لازم است که تلاش‌های تمام نقش‌آفرینان منطقه‌ای یکپارچه شوند.

وی گفت: به ادامه همکاری اتمی با روسیه برای توسعه نیروگاه بوشهر امیدواریم، برداشته شدن تحریم‌ها به رفع تمام موانع بر سر راه همکاری‌های اقتصادی با روسیه می‌انجامد.

ظریف در ادامه تأکیدکرد: انتشار شایعاتی درباره دیدار سردار سلیمانی از مسکو در راستای رقابت‌های ریاست جمهوری آمریکا بوده و نادرست است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: دخالت آمریکا در امور داخلی کشورهای دیگر تنها موجب رنج و محنت ملت‌ها و از جمله مردم آمریکا شده است.

در این نشست خبری، سرگئی لاوروف وزیرامورخارجه روسیه نیز گفت: کشورش علاقه‌مند به همکاری با ایران برای حل بحران‌های خاورمیانه است.
وی تأکید کرد که بحران‌های خاورمیانه باید بدون هیچ گونه دخالت‌ خارجی یا دیکته طرف‌های خارجی حل شود.

وزیرخارجه روسیه گفت: حل سوریه تنها از راه مسالمت‌آمیز و از طریق خود سوریها ممکن است و این بحران باید براساس بیانیه ژنو باشد که در آن به طور خاص بر ضرورت حل این بحران ازطریق مذاکرات دولت سوریه و معارضان آن تأکید شده است؛ ما از سوری‌ها می‌خواهیم که سرنوشت کشور خود را بدون تعیین پیش‌شرطی یا دیکته طرف‌های خارجی تعیین کنند.

لاوروف ادامه داد: شرکای غربی بر این اصرار دارند که بشاراسد هیچ جایگاهی در دوران پس از مرحله انتقالی ندارد، در حالی که ما باور داریم این مردم سوریه هستند که تکلیف آن را مشخص خواهند کرد.

لاوروف افزود: روی اجرایی شدن طرح اجرایی توافق هسته‌ای با ایران حساب می‌کنیم و امیدواریم طی درهفته های آینده، این توافق وارد فاز اجرایی شود.
وی همچنین تأکیدکرد که اخبار منتشر شده درباره دیدار سردار سلیمانی از مسکو شایعاتی بی‌اساس است.

وزیر امور خارجه روسیه با استقبال از دعوت رسمی ظریف برای سفر به ایران و وعده انجام آن در آینده ای نزدیک، افزود: امیدواریم اجرای برجام از هفته آینده آغاز شود و همچنین از همکاری های ایران برای حل مسائل منطقه ای بهره بگیریم.

لاوروف با تاکید بر اهمیت نشست مشترک کمیسیون اقتصادی دو کشور که قرار است ماه اکتبر در مسکو برگزار شود، گفت:در مذاکرات امروز مسائل مربوط به روابط دوجانبه و ارتقای آن مورد توجه قرار گرفت و پروتکل بین وزارتخارجه ایران و روسیه تا سال 2018 افق همکاری های دوجانبه و منطقه ای خواهد بود.

محمدجواد ظریف و سرگئی لاوروف امروز پیش از آغاز مذاکرات دو جانبه در جمع خبرنگاران، بر اجرای برنامه گسترش هر چه زودتر روابط در همه عرصه ها براساس مذاکرات حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان و "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور سوریه تاکید کردند.
 


کد مطلب: 201970

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/news/201970/روسیه-نقش-مهمی-اجرای-توافق-هسته-دخالت-خارجی-امور-داخلی-کشورها-قابل-قبول-نیست

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com