کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نقش سازنده کشوري کوچک در حل اختلافات خاورميانه

کويت؛ ميانجي معادلات منطقه

7 شهريور 1396 ساعت 11:18

چنددستگي شيوخ کشورهاي عرب‌نشين و سردرگمي در قبال سياست‌هاي عربستان در منطقه همه عاملي شده‌است تا عناصر خارجي هم براي حل اختلافات وارد ميدان شوند. بحران قطر و اختلافات ميان اين کشور با ساير کشورهاي عربي در کنار فشارهاي عربستان براي موضع‌گيري شيخ‌نشين‌ها عليه ايران، اختلافات ايران و عربستان و مداخلات سعودي‌ها در منطقه مانند جنگ يمن و سوريه بحران‌هايي است که به نحوي همه کشورهاي خاورميانه را درگير خود کرده‌است. در اين ميان کويت نقش سازنده و مهمي در ميانجيگري و حل اختلافات منطقه ايفا کرده‌، به‌طوري که مورد توجه کشورهاي منطقه و حتي کشورهاي غربي هم قرار گرفته‌است همان‌طور که سفير ايران در کويت هم به تلاش اين کشور در حل مشکلات منطقه به‌ويژه ايران از طريق گفت‌وگو اشاره کرد ه است.


کويت کشور کوچک اما ثروتمند در همسايگي عربستان، عراق و ايران، نقش بسزايي در تعاملات منطقه‌اي اين سه کشور داشته‌است. اين کشور در ميان کشورهاي ديگر عربي از ساختار دموکراتيک‌تري برخوردار است و در معادلات منطقه‌اي همواره به نقش ميانجيگري خود تأکيد کرده ‌است. گرچه اين کشور در سياست‌هاي خود در منطقه همواره تابع عربستان بوده ‌است.

روابط ايران و کويت در سال‌هاي اخير درگير تنش‌هايي شد.
پس از حمله نيروهاي خودسر به سفارت عربستان در تهران و کنسولگري اين کشور در مشهد، کويت هم به تبعيت از عربستان سفير خود در ايران را احضار کرد و هنوز هم روابطي با ايران ندارد. بااين‌حال، اين کشور در جريان حل اختلافات ميان ايران و عربستان تلاش‌هاي زيادي کرد. در همين راستا، عليرضا عنايتي، سفير ايران در کويت در مصاحبه با شبکه الکوثر با بيان اينکه کويت از رويکرد گفت‌وگو در حل مسائل منطقه حمايت مي‌کند، گفت: کويت نماينده‌اي را از جانب خود و ساير کشورهاي ديگر شوراي همکاري‌هاي خليج‌فارس به ايران فرستاد تا تمايل آنها را به ايجاد صفحه‌اي جديد در روابط با ايران اعلام کند.

او ادامه داد: پيامي که فرستاده کويت حامل آن بود احترام متقابل و نيز احترام به توافق‌هاي بين‌المللي است. اين امر شکل ديگري از رويکرد منطقه را نشان مي‌دهد که در دهه‌هاي گذشته ديده نشده‌ است. عنايتي با بيان اينکه کشورهاي منطقه نيازمند حل گفت‌وگو هستند و ما از اين اقدام کويت استقبال کرديم زيرا ما هم به راه‌حل گفت‌وگو باور داريم، تأکيد کرد: کشور کويت هميشه سياستي متوازن را نسبت به مسائل مختلف منطقه از جمله يمن، عراق و سوريه در پيش گرفته است. بهمن ماه سال گذشته وزير امورخارجه و معاون اول نخست‌وزير کويت به ايران سفر کرد که حامل نامه‌اي از سوي پادشاه اين کشور براي حسن روحاني، رئيس‌جمهوري کشورمان بود. برخي اعلام کردند که اين نامه پيام شوراي همکاري خليج‌ فارس به تهران است.

عنايتي همچنين درباره سرانجام تلاش‌هاي ميانجيگرانه کويت ميان ايران و کشورهاي منطقه گفت: در پي دريافت پيام کشورهاي شوراي همکاري خليج ‌فارس از سوي ايران نامه‌اي ارسال شد که طي آن ايران خواستار تقويت روابط با اين کشورها و حل اختلافات في‌ما‌بين از طريق گفت‌وگو شده ‌است البته رئيس‌جمهوري کشورمان نيز چند ماه قبل سفري به کويت داشتند که تأکيدي بر نيت ايران براي تحکيم هرچه بيشتر روابط دوجانبه است.

او خاطرنشان کرد: طرفين به مذاکره رغبت دارند و پيامي که از طريق امير کويت به ايران داده شده نيز براساس اصول و پايه‌هايي است که به نظر ما همچنان شرايط آن وجود دارد. هرچند تحولاتي در منطقه رخ داده بااين‌حال، معتقديم که پايه‌هايي که اين پيام براساس آن قرار دارد، همچنان براي همه کشورهاي منطقه موجود است. ما به اين پيام اهميت مي‌دهيم و منطقه هم نيازمند آن است.

سفير ايران در کويت گفت: تهران اين پيام را فقط به حسن‌نيت طرف مقابل محدود نمي‌کند و بيش از اين هم از اين پيام توقع ندارد اما براي ما اجرايي شدن آن مهم است. دو طرف اراده براي اجراي آن را دارند و ما مي‌خواهيم که رويکرد گفت‌وگو حاکم باشد. عنايتي با تأکيد براينکه مسائل منطقه‌اي فقط مسئله ايران يا کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج‌‌فارس نيست بلکه همه مسائل و پرونده‌هاي منطقه‌اي بايد از طريق گفت‌وگو حل شود، تصريح کرد: کويت به رويکرد خود که حل مشکلات از طريق گفت‌وگو است، ادامه مي‌دهد. بحران ميان کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج‌فارس اتفاق بسيار مضري براي اين کشورهاست.

حال کويت مرکزي براي حل بحران قطر، جنگ يمن و سوريه شده ‌است و مقامات کشورهاي غربي براي يافتن راه‌حلي براي پايان دادن به بحران‌هاي کشورهاي خاورميانه، کويت را مورد توجه قرار داده‌اند. اين روزها، روزهاي پرکاري براي مقامات کويتي است. آنتونيو گوترش، دبيرکل سازمان ملل در سفرش به کويت با تأکيد بر اينکه هيچ‌کسي نمي‌تواند وي را براي اتخاذ تصميمي درباره درج ائتلاف عربي ضد يمن در ليست ناقضان حقوق کودکان يا انصراف از اين تصميم تحت فشار بگذارد، گفت: سازمان ملل از ميانجيگري‌هاي کويت براي حل بحران موجود در منطقه حمايت مي‌کند.

همچنين سرگئي لاوروف، وزيرخارجه روسيه هم براي حل بحران قطر به کويت سفري داشت. مايکل فالون، وزير دفاع انگليس هم که روز گذشته براي امضاي قرارداد نظامي به کويت سفر کرده‌ بود با مقامات کويت درباره چالش‌هاي امنيتي منطقه خليج‌فارس، پيامدهاي بحران يمن ، سوريه و پيشروي‌هاي عراق عليه داعش گفت‌وگو کرد.

در همين راستا، سفير ايران در کويت اظهار کرد: کويت با وجود عضويت در ائتلاف، طرح گفت‌وگوي يمني-يمني را پيشنهاد داد. همچنين کويت ميزباني گروه‌هاي يمني را براي انجام اين گفت‌وگوها به عهده گرفت. عنايتي تصريح کرد: کويت در رابطه با گفت‌وگوي گروه‌هاي يمني از هيچ کوششي فروگذار نکرد و تلاش خود را تا رسيدن به نتيجه‌اي سازنده ادامه خواهد داد. وي افزود: قبلا اين شورا با کشورهاي خارج از اين شورا مثل ايران يا عراق و سوريه اختلاف داشت اما اين دفعه، اختلاف در داخل اين شوراست. از نظر کويت اين اختلافات در داخل شورا و از جمله براي خود کويت، ويرانگر است.

سفير ايران در کويت با اشاره به اينکه کويت از بنيانگذاران شوراي همکاري خليج ‌فارس است و تلاش کرده از وجود اين شورا حفاظت کند، گفت: ميان قطر و چهار کشور از اعضاي شوراي همکاري خليج‌فارس اختلاف وجود دارد و هر کدام از اينها مسئله را از ديدگاه خود مي‌بيند. قطر مي‌گويد درباره هر چيزي مي‌توان مذاکره کرد و به همين سبب کويت تلاش‌هاي چشمگيري در‌ اين‌زمينه صورت داده و ديدارهایي از سوي نمايندگان امير کويت از جمله وزيرخارجه و نماينده امير کويت به قطر و کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج‌فارس،  اروپا و آمريکا صورت گرفت تا راه برون رفت مشترکي ميان طرفين پيدا کند. اين تلاش‌ها توانست شعله‌هاي اين آتش را کاهش دهد و اين موفقيت چشمگيري براي طرف کويتي و ديگر طرف‌هاست.

عنايتي افزود: اين امر براي کويت موفقيت مهمي است و طرف‌هاي اروپايي و آمريکايي‌ها از تلاش‌هاي کويت حمايت کردند. ما هم در کويت از اين تلاش‌هاي امير کويت اسقبال کرديم زيرا مسائل منطقه‌اي مسائل دشوار و پيچيده‌اي است و همه بايد تلاش خود را براي حل آنها به‌کار‌ گيريم.

خبرگزاری تقریب تنها  اقدام به انتشار مطلب بالا نموده و نسبت به صحت و سقم آن هیچگونه مسئولیتی را نمی پذیرد.


کد مطلب: 281576

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/note/281576/کويت-ميانجي-معادلات-منطقه

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com