کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پنجمین جشنواره امام علی‌پژوهی برگزار شد /حسینعلی قبادی: امام علی (ع) مصداق تام انسان کامل است

15 شهريور 1396 ساعت 16:04

پنجمین جشنواره بین‌المللی امام علی(ع) پژوهی با عنوان «گفتمان امام علی پژوهی: تجربه دیروز، آرمان امروز و نیاز فردا» برگزار شد.


به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، مرکز تحقیقات امام علی(ع) وابسته به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، پنجمین جشنواره بین‌المللی امام علی پژوهی را با عنوان "گفتمان امام علی پژوهی؛ تجربه دیروز، آرمان امروز و نیاز فردا" برگزار کرد.

بر اساس گزارش ارائه شده در این جشنواره که پنجمین دوره خود را تجربه کرد؛ ۲۵۰ اثر در قالب کتاب، مقاله، رساله و طرح پژوهشی از سوی پژوهشگران و اندیشمندان داخلی و خارجی شامل کشورهای آمریکا، آفریقای جنوبی، هندوستان، پاکستان، عمان، لبنان، سنگال، افغانستان، عراق، آذربایجان به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است؛ در این همایش همچنین از برگزیدگان این جشنواره تقدیر شد.

"حسینعلی قبادی" رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، طی سخنانی در این جشنواره گفت: امام علی (ع)، مصداق تامّ انسان و نمونه اعلای شخصیت تربیت شده در دامان دین اسلام و تعالیم رسول گرامی اسلام، حضرت محمدبن عبدالله(ص) است. امام علی (ع) همراه پیامبر و پا به پای وی در همین عالم ماده، مسیر سخت رسالت‌های دین جدید را پیمود، او قرآن را به حد و اندازه خود فهمید و معنا کرد؛ علی(ع) با عشق به قرآن و پیام وحیانی آن، خود را به اندازه و حدّ قرآن گستراند و تعالی بخشید.

وی ادامه داد:امام علی(ع) در عین حال که قدسی و ملکوتی می‌اندیشید، از تکفیر دیگران مبرّا بود؛ در سلوک او، اخلاق بر همه چیز مقدم بود؛ او در عین آسمانی بودن و غرق بودن در عبارت خدا، حقوق شهروندی را به صراحت در جای جای سخن و سیره خود و از جمله در خطبه 34 نهج البلاغه به رسمیت شمرد و در نسبت خود با خلق خدا، تنها به یادآوری مسؤولیت خود به عنوان یک "عالم دینی" بسنده کرد و امتیازی ویژه برای خود قائل نشد.

قبادی افزود: امام علی(ع) رأی مردم را یک معیار می‌دانست و در تمام دوره مسؤولیت خود همین‌گونه عمل کرد؛ در جنگ صفین به رأی عامه مردم گردن نهاد و از قدرت حکومت به عنوان "استدلال مافوق" استفاده نکرد.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، درباره عدالت امام علی (ع) گفت: به مناسبات اجتماعی و قراردادهای مدنی در چارچوب قراردادها و مناسبات، حرمت می‌گذاشت و اخلاق، حقیقت و عدالت را فدای قدرت نمی‌کرد.


کد مطلب: 282656

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/news/282656/پنجمین-جشنواره-امام-علی-پژوهی-برگزار-حسینعلی-قبادی-علی-ع-مصداق-تام-انسان-کامل

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com