کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حیدرالعبادی:

هماهنگی بین ایران،عراق، روسیه و سوریه ادامه دارد/اهل سنت، شیعه و کرد عراق زیر یک پرچم و برای وحدت ملی می جنگند

15 دی 1395 ساعت 12:42

نخست وزیرعراق تأکید کرد: هماهنگی و همکاری بین عراق، روسیه، سوریه و ایران در زمینه مبارزه با تروریسم که به نفع همه است، ادامه دارد و ما همه کشورهای منطقه را در این زمینه دعوت به همکاری می کنیم، زیرا چاره ای به جز یکپارچه کردن تلاش ها برای نابودی تروریسم نیست.


به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، " حیدر  العبادی" در گفت وگو با روزنامه لبنانی الاخبار که امروز چهارشنبه منتشر شده است، خاطرنشان کرد: نبرد موصل به پیروزی های سریع و پی در پی دست یافته و اکنون ابتکار عمل در دست ما است، هیچ توقف و سستی در کار نخواهد بود؛ اما برخی تعدیل ها در برنامه های میدانی بر مبنای اطلاعات و داده ها طبیعی است.

وی با بیان اینکه تلاش داریم تا به شهروندان و نیروهای مسلح کمترین خسارتی وارد شود، تصریح کرد: متأسفانه داعش از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده می کند و هر کسی که دستوراتش را نپذیرد، می کشد.

نخست وزیرعراق گفت: تعدادی از استان ها را آزاد و داعش را از آنها بیرون کرده و داخل نینوا شده ایم و امروز در داخل موصل با داعش می جنگیم و تاکنون دو سوم آن را آزاد کرده ایم.

العبادی افزود: همه تصمیم ها برای شروع نبردهای آزادسازی عراق به ویژه نبرد موصل را فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق گرفته و اینها تصمیمی ملی و مستقل بوده است و هر آنچه غیر از این گفته شود، خلاف واقع است و یا تحلیل ها و ارزیابی های غیرواقعی متأثر از فضای انتخاباتی آمریکا بوده است.

وی در پاسخ به این سؤال، نظر شما درباره معادله موصل در مقابل حلب که معنای آن باقی ماندن نفوذ آمریکائی ها بین شمال عراق و سوریه و به طور مشخص از دروازه موصل، چیست؟ گفت: همه اهتمام ما آزادسازی شهرها و خاک عراق است و تنها معادله مورد قبول ما هم خلاص شدن عراق، سوریه و منطقه از شر تروریسم است، هر آنچه که به حاکمیت عراق خدشه وارد کند، پذیرفتنی نیست و ما تنها در صدد تحقق منافع ملی و مردم عراق هستیم.

نخست وزیرعراق در پاسخ به این سؤال، آیا نبرد موصل در چارچوب اولویت های دولت جدید آمریکا قرار دارد؟ اظهار داشت: با "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری منتخب آمریکا صحبت کردم و او تأکید کرد که حمایت آمریکا از عراق افزایش می یابد؛ بنابراین ما به ادامه کمک ها و همکاری ها اطمینان داریم زیرا جنگ علیه تروریسم از اولویت های آمریکا است.

العبادی با بیان اینکه منافع واشنگتن و کشورهای منطقه با خلاص شدن از شر تروریسم تأمین می شود، خاطرنشان کرد: در خصوص نبرد موصل، ما در مراحل آخر این نبرد هستیم و حمایت هوائی نیروهای ائتلاف و همکاری های امنیتی همچنان ادامه دارد.

وی در پاسخ به این سؤال، آیا درست است که فشارهای سیاسی مانع عملیات الحشد الشعبی در منطقه تلعفر نزدیک موصل شده است؟ تصریح کرد: عملیات در همه محورها از جمله محور الحشد الشعبی بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته برای نبرد موصل ادامه دارد؛ برنامه آزادسازی تلعفر مطابق برنامه از قبل طراحی و آماده شده، ادامه دارد.

العبادی در پاسخ به این سؤال، آیا نگران نیستید که هدف آمریکا بازگشت به عراق و دستیابی به پایگاه های نظامی ثابت باشد؟ گفت: مواضع عراق قوی است و از هیچ چیز نمی ترسیم، ملت عراق بسیاری از سختی های امنیتی و اقتصادی را پشت سرگذاشته و توانسته ایم شکست بزرگی را بر داعش تحمیل کنیم که اعجاب جهان را برانگیخته است.

وی افزود: می توانیم بگوئیم که سیاست آمریکا برای حمایت از عراق در جنگ علیه تروریسم هرگز تغییر نمی کند، ما از کمک کشورهای عضو ائتلاف و کشورهای دوست به طور آشکار برخوردار بوده ایم اما با خون مردان خود توانسته ایم خاک عراق را از اشغال داعش آزاد کنیم.

نخست وزیرعراق در پاسخ به این پرسش، آیا هماهنگی چهار جانبه بین مسکو، تهران، دمشق و بغداد همچنان برقرار است؟ اظهارداشت: این هماهنگی از خلاء به وجود نیامده بلکه ناشی از ضرورت های رویاروئی با تروریسمی بوده که تهدیدی مستقیم برای کشورها و ملت های ما است.

العبادی با بیان اینکه، طبیعی است این هماهنگی ادامه پیدا کند زیرا خطر تروریسم همچنان وجود دارد، خاطرنشان کرد: ادامه هماهنگی و همکاری عراق، روسیه، سوریه و ایران در زمینه مبارزه با تروریسم به نفع همه است و ما همه کشورهای منطقه را برای پیوستن به آن دعوت می کنیم زیرا چاره ای بجز یکپارچه کردن تلاش ها برای نابودی تروریسم نیست.

وی در پاسخ به سؤالی درباره روابط کنونی بین دمشق و بغداد، تصریح کرد: سوریه یک کشور عربی همسایه عراق است و ما امیدواریم در آن ثبات برقرار باشد، به ویژه اینکه امنیت عراق به اوضاع سوریه بستگی دارد.

نخست وزیر عراق گفت: داعش از داخل خاک سوریه وارد عراق شد، زیرا مرزهای دو کشور بعد از سیطره عناصر مسلح بر گذرگاه های مرزی برروی تروریست ها گشوده شد.

العبادی افزود: ما اهتمام زیادی داریم تا دولت سوریه بر مرزها مسلط شود و به همین دلیل با طرف سوری در این زمینه همکاری می کنیم به ویژه اینکه داعش دشمن مشترک ملت های سوریه و عراق است و برای مقابله با این خطر و ریشه کنی آن باید همکاری کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش، ارزیابی شما از پیشرفت بزرگ میدانی ارتش سوریه و همپیمانانش و سیطره کامل آنها بر شهر حلب چیست و این وضعیت چه تأثیری بر روند نبردهای موصل دارد؟ اظهار داشت: اکنون کاملا روشن است که داعش طعم شکست را در عراق و سوریه چشیده و قطع راه های امداد رسانی و ارتباطات آن به نبردهای ما و آزادسازی سرزمین عراق به ویژه موصل کمک می کند.

نخست وزیرعراق خاطرنشان کرد: بغداد معتقد است که تنها راه حل بحران سوریه سیاسی است و باید جلوی ارسال سلاح و پول برای گروه های مسلح تروریستی در سوریه گرفته شود.

العبادی افزود:ادامه جنگ تنها به افزایش ویرانی ها در سوریه منجر می شود و ملت سوریه بازنده بزرگ خواهد بود، بنابراین عراق از تحولات مثبت در سوریه و توافق آتش بس در آن استقبال می کند.

وی تأکید کرد:هدف تروریسم، تقسیم منطقه و کشورهای آن بر اساس دین، طائفه و قومیت است و ما در عراق در مقابل این توطئه ایستادیم و با وحدت همه ملت و ارکان عراق و حمایت دستگاه های امنیتی خود پیروز شدیم.

نخست وزیر عراق در پاسخ به این پرسش، نظر شما درباره تحرکات " مسعود بارزانی" رئیس اقلیم کردستان عراق چیست؟ گفت: از زمانی که مسؤولیت دولت را برعهده گرفتم، درصدد از بین بردن بحران های با اقلیم و حل همه مسائل پیچیده با صراحت و شفافیت بوده ام.

العبادی افزود: روابط بین دولت مرکزی و اقلیم کردستان در بهترین وضعیت خود قرار دارد و اگر نبود این وضعیت هرگز کار مشترک برای آزادسازی موصل میسر نمی شد.

وی اظهارداشت:برای نخستین بار است که نیروهای ارتش عراق و نیروهای پیشمرگه در یک سنگر واحد، زیر پرچم عراق و با دشمن واحد می جنگند و این یک رویداد تاریخی است و پیامدهای مثبتی برای وحدت عراق و ملت آن دارد.

نخست وزیر عراق درباره تلاش های "سید عمار حکیم" رئیس ائتلاف ملی عراق برای ایجاد حل و فصل سیاسی در عراق گفت: امروز اهل سنت، شیعه و کرد عراق زیر یک پرچم و برای وحدت ملت عراق و وحدت ملی می جنگند.

العبادی خاطرنشان کرد: رویکرد ما تحقق زندگی مسالمت آمیز و آشتی ملی بین همه فرزندان عراق است، حال اسم آن هرچه می خواهد باشد.

وی تأکید کرد: تلاش برای آشتی ملی و یا حل و فصل سیاسی، اموری پسندیده است و هدف آنها برقراری امنیت و ثبات و جلوگیری از خون ریزی در عراق است و البته شامل تروریست ها و کسانی که دستشان به خون عراقی ها آغشته است، نمی شود.


کد مطلب: 255970

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/news/255970/هماهنگی-بین-ایران-عراق-روسیه-سوریه-ادامه-اهل-سنت-شیعه-زیر-یک-پرچم-وحدت-ملی-می-جنگند

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com