کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

//دو خبر از عربستان//

دادگاه آل سعود حکم هشت ساله حبس فعال حقوق بشری را صادر کرد/ انتقاد سازمان‌های حقوق بشری از سرکوب در عربستان

22 دی 1395 ساعت 14:41

دادگاه آل سعود حکم حبس هشت ساله یک مدافع برجسته حقوق بشر عربستانی را در این کشور تایید کرد.


به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، مرکز حقوق بشر خلیج (فارس) در بیانیه ای اعلام کرد که عبدالعزیز شبیلی علاوه بر این حکم حبس از انتشار مطالب بر روی شبکه های اجتماعی به مدت هشت سال پس از آزادی نیز منع شده است.
 
دادگاه عربستان همچنین اعلام کرده که این مدافع حقوق بشر اجازه سفر نیز نخواهد داشت.
 
مرکز حقوق بشر خلیج (فارس) که مقرش در کپنهاگ و بیروت است، اعلام کرده  این حکم که روز سه شنبه صادر شد، دقیقا مشابه حکمی است که در ماه مه (اردیبهشت/خرداد) برای این فعال حقوق بشر صادر شده بود.
 
بر اساس بیانیه این نهاد، شبیلی حکم دادگاه مذکور را که مسئولیت رسیدگی به جرم های تروریستی را دارد  رد کرده و دادگاه تجدید نظر پرونده وی را برای بررسی به 'دادگاه جنایی تخصصی' فرستاده است.
 
مرکز حقوق بشر خلیج (فارس) اضافه کرد که شبیلی از شبکه رسانه های اجتماعی برای طلب اصلاحات و دفاع از حقوق بشر در پادشاهی مطلقه عربستان استفاده کرده بود.
 
شبیلی یکی از اعضای ارشد کانون حقوق سیاسی و مدنی عربستان است که در سال 2013 توسط دادگاه عربستان منحل اعلام شد.
 
انتقاد سازمان‌های حقوق بشری از سرکوب در عربستان
 
 دو سازمان حقوق بشری، از عربستان به دلیل ادامه سرکوب‌ها در این کشور انتقاد کردند.
 
«دیده‌بان حقوق بشر» و «عفو بین‌الملل» اعلام کردند عربستان سعودی در 10 روز نخست سال جاری میلادی، 2 فعال حقوق بشر را دستگیر کرد. آن‌ها همچنین عربستان را به سرکوب اعتراضات متهم کردند.
 
آن‌ها با انتشار بیانیه‌هایی جداگانه اعلام کردند این دو فعال حقوق بشر هفته گذشته در شهرهای مکه و دمام – در شرق عربستان و محل تمرکز شیعیان -- از سوی پلیس برای بازجویی احضار شدند؛ اما هنوز آزاد نشده اند. آن‌ها به دلیل ارسال توییت‌هایی با موضوع حقوق بشر و همچنین تلاش برای آزادی زندانیان به نمایندگی از بستگان آن‌ها، بازداشت شدند.
 در بیانیه عفو بین‌الملل آمده است: «شکنجه بی‌رحمانه حامیان حقوق بشر از سوی عربستان، کمپینی آشکار برای ممانعت از اظهار نظر آن‌ها در خصوص وضع حقوق بشر در کشور است.»
 
 
 


کد مطلب: 256690

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/news/256690/دادگاه-آل-سعود-حکم-هشت-ساله-حبس-فعال-حقوق-بشری-صادر-انتقاد-سازمان-های-سرکوب-عربستان

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com