>> خبرگزاری تقریب (TNA) - حضور در پیاده روی - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

​//سفرنامه اربعین//(5)

حضور در پیاده روی

تنا – اختصاصي

17 آبان 1396 ساعت 22:25

از باب الساعه تا پایان شهر نجف 182 عمود و ستون است. تقریبا همه قرار ها و آدرس ها بر طبق شماره این ستون ها تنظیم می شود. بعد از اتمام شهر نجف، 1456 ستون تا ورودی میدان مشرف به حرم حضرت ابوالفضل علیه اسلام در کربلا قرار دارد.


حاضران با اشتیاق عجیب، و شوری وصف ناشدنی گام بر می دارند و چونان رود خروشانی در  باند اصلی جاده نجف تا کربلا و هم چنین جاده کندرو جاری می شوند. بخشی از باند اصلی هم به صورت دو طرفه در اختیار وسایل نقلیه قرار گرفته است. این وضعیت از دهم ماه صفر تا پایان مراسم اربعین ادامه دارد. در دو طرف جاده کندرو به صورت پیوسته موکب هایي تعبیه شده که کار خدمات دهی به زوار را انجام می دهند. موکب ها به صورت ساختمان های حسینیه ایی، و هم در قالب خیام از جمعیت پذیرایی می کنند.

اغلب قریب به اتفاق موکب داران اهالی شهرهای مختلف عراق هستند و الزاما از تمکن مالی بالا برخوردار نیستند . تعدادی از موکب ها هم متعلق به مسلمانان سایر کشورها نظیر ایران، کویت، لبنان و پاکستان هست. وجه غالب، شکل عراقی دارد و کاملا مردمی و خودجوش هست. در جلوی موکب ها غرفه ها و دکه هایي وجود دارد که  اغلب چای و آب در اختیار مردم قرار می دهند و برخی از آنها به هنگام صبحانه، ناهار و شام، غذا نیز توزیع می کنند.

پاشویی، ماساژ، خدمات درمانی از دیگر خدماتی هست که به صورت پراکنده انجام می شود. خود من در طول مسیر سه بار  مشتمال و ماساژ شدم. یکی از مشکلات جدی امسال برای ما ایرانی ها قطع تقریبا کامل اینترنت بود، که عنوان شده بود طرف عراقی همکاری  نکرده است. البته پارسال هم که تجهیزات لازم از سوی شرکت های ایرانی مستقر شده بود وضعیت کمابیش مثل امسال بود.
 
از نکات جالب راهپیمایی امسال حضور معنادار اکراد و ترکمانان عراقی شیعه و سنی بود. علیرغم سوءاستفاده ای که تلاش شد برای تجزیه قومی در  عراق صورت گیرد برای امثال ما که سالهاست به عراق می رویم این میزان از نزدیکی قومی و مذهبی قابل توجه بود.
 
از اقدامات تحسین برانگیز دیگر نصب تصاویر شهدای عراقی در برابر گروهی تکفیری در تمام مسیر جاده است. شهدا نمادهای همبستگی ملی در هر کشور و جامعه ای هستند و عراق امروز بیش از همه به این موارد نیاز دارد.
 
حضور مسلمانان از همه قاره ها با رنگ، نژاد، زبان و فرهنگ های مختلف که اغلب پرچم های کشور خود را حمل می کردند از دیدنی های راهپیمایی اربعین هست.
 
در بخش های از مسیر هم موکب های فرهنگی برقرار شده است. جوانان عراقی چند نمایشگاه از افتخارات اخیر مقاومت به زبان های مختلف با حضور راهنماهایی تشکیل داده اند. نهادهایی از جمهوری اسلامی ایران چند موکب بزرگ برای پذیرایی از زائران و اجرای برنامه های فرهنگی مهیا کرده بودند که به شدت مورد استقبال قرار می گیرد. ما و همراهان دوشنبه شب قصد استقرار در موکب امام رضا داشتیم که میسر نشد و در موکب چادری با سروصدایی زیاد و چراغ های روشن تا اذان صبح اتراق کردیم.  موکب امام رضا در ستون 285 و احباب رضا ورامین در ستون 802 از موفق ترین این موکب ها بودند.
 
در یک تقسیم بندی می توان ادعا کرد موکب هایی از ستون 700 تا 1000 تنوع و امکانات بیشتری در اختیار زائران قرار می دهند.
 
با تجربه شب اول از ساعت 16 در موکب اهالی بصره اتراق کردیم و مورد تکریم ویژه قرار گرفتیم. شام به صورت عربی،  پلو و گوشت شتر در سینی، و بدون قاشق صرف شد.
 
ایرانی ها با نصب نوشته هایی به کوله پشتی های خود از مهمان نوازی عراقی ها تشکر می کردند و برخی هم با اهدای هدایایی عملا قدردانی می کنند.
 
به هنگام اذان صبح چهارشنبه روز آخر راهپیمایی آغاز شد. از ستون 968 وارد استان کربلا شدیم و زمزمه ها و نواها جانسوزتر شد.
 
نسیمی جان افزا می آید  بوی کرببلا می آید
 
تعداد زیادی از ایرانی ها این سفر را به نیت شهدای خود به جا می آورند و عکس شهید محسن حججی بیش از هر شهید دیگر به چشم می آید.
 
امید است خداوند متعال توفیق این سفر روحانی را نصیب همه مشتاقان بنماید.


کد مطلب: 292627

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/note/292627/حضور-پیاده-روی

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com