کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

//سفرنامه اربعین//(4)

نجف و آغاز راهپیمایی

تنا – اختصاصی

16 آبان 1396 ساعت 22:31

ساعت یک بامداد یک شنبه به نجف اشرف رسیدیم. تصور می کردم فرصت بشود به مسجد کوفه بروم. ازدحام بالای جمعیت امکان تردد با وسایل نقلیه را بسیار دشوار کرده بود.


جایی از سه چرخه هایی که قبلا در قم می دیدیم هم استفاده کردم ولی چندان فایده ای نداشت. به دعوت دوستان شبکه افق به استودیوی آنان که مشرف به گنبد امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام بود، رفتم.  
 
در میان مسیرهای متفاوتی که برای پیاده روی  وجود دارد، زائران غیرعراقی عمدتا  با اجازه امام علی بن ابی طالب علیه السلام از باب الساعه حرم پیاده‌روی خود را آغاز می کنند.  
 
سنت پیاده روی سابقه تاریخی زیادی دارد. به گفته برخی پژوهشگران، راهپیمایی در روز اربعین از زمان امامان معصوم(ع) در بین مسلمین رایج بوده است. سید محمدعلی قاضی طباطبایی در کتاب اولین درباره اربعین سیدالشهداء، راهپیمایی اربعین را سیره مستمره محبین اهل بیت از زمان ائمه خوانده که  در زمان بنی‌امیه و بنی‌عباس نیز به این حرکت پایبند بودند. گفته شده است پس از دوره شیخ انصاری این سنت فراموش شده بود و محدث نوری آن را احیا کرد. نویسنده کتاب ادب الطف در گزارشی از مراسم اربعین در کربلا، اجتماع در این مراسم را به اجتماع مسلمانان در مکه تشبیه و به حضور هیئت‌های عزاداری در آن اشاره کرده که برخی به ترکی، عربی، فارسی و اردو مرثیه می‌خوانده‌اند. ادب الطف در سال 1345 شمسی منتشر شده، و نویسنده آن، جمیعت راهپیمایان اربعین را بیش از یک میلیون نفر تخمین زده است.  

در دهه پنجاه شمسی حزب بعث عراق، با برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین مخالفت کرد و گاه با راهپیمایی‌کنندگان با خشونت رفتار می‌شد که موجب کم‌رونق شدن این مراسم گردید.  مخالفت در سال 1356 با تیراندازی به زائران در نزدیکی کربلا به اوج رسید. اما با وجود ممنوعیت راهپیمایی اربعین برخی شیعیان مخفیانه خود را در روز اربعین به کربلا می‌رسانند. در همان سال‌ها آیت‌الله سید محمدصادق صدر پیاده‌روی به کربلا را واجب اعلام کرده بود.  
 
در اين پیاده‌روی غیر از شیعیان گروههای زیادی از اهل‌سنت، مسیحیان، ایزدی و دیگر آیین‌ها هم حضور دارند. این رویداد بزرگترین گردهمایی سالانهٔ مذهبی در جهان است، به طوری که تعداد زائران در سال ۱۳۹۲، حدود ۱۵ میلیون و در سال ۱۳۹۴ش این تعداد ۲۷ میلیون نفر گزارش شده‌است. در سال گذشته این عدد تا 30 میلیون هم برآورد شده است. 

ما نیز در میان سیل عشاق حسینی بعد از اقامه نماز صبح روز  دوشنبه پیاده روی را آغاز نمودیم.
 
ادامه دارد...
 


کد مطلب: 292437

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/note/292437/نجف-آغاز-راهپیمایی

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com