کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حج یکی از جلوه های زیبای وحدت مسلمانان

20 آبان 1389 ساعت 10:27

حج یکی از زیباترین جلوه های وحدت اسلامی است که متاسفانه امروزه جهان اسلام در یک وضعیت بسیار نامطلوب به سر میبرد و اگر مسلمانان ذره ای ازجلوه های زیبای وحدت را در جوامع اسلامی پیاده کنند، هیچ گاه فلسطین اینگونه زیر چکمه های صهیونیزم له نمیشد، عراق و افغانستان مورد ستم و اشغال واقع نمیشد لذا حج تبلور واقعی وحدت اسلامی است.



به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا)،"حجت الاسلام علی فصیحی غزنوی" عالم شیعی افغانستان در گفتگو با صدای افغان اظهار داشت: جلوه های زیبای الهی در این ایام تحقق می‏یابد ومسلمانان با پوشیدن لباس یکرنگ احرام، لبیک گویان به دور کعبه طواف می‏کنند و این نشانگر اینست که مسلمانان با طواف کعبه و حرکت به دور یک محور اصلی مسیر زندگی خویش را از یاد نبرده و با اتحاد یکدیگر مناسک حج را به جای می‏آورند.

حجت الاسلام فصیحی یکی دیگر از مناسک روحانی حج را سعی بین صفا و مروه عنوان کرد و افزود: مسلمانان باید همواره در حال تحرک و پیش روی باشند چرا که این حرکت، حرکتی رو به جلو خواهد بود و زمینه را برای تکامل و پیشرفت یک انسان مسلمان آماده می‏سازد.

وی با اشاره به مناسک وقوف در عرفات تصریح کرد: منظور از وقفه در عرفات آگاهی و شناخت از مسائل فردی ، اجتماعی ، مسائل بین المللی، توحید ،خداشناسی، نبوت، معاد و امامت است لذا حج علاوه بر بعد عبادی دارای جنبه سیاسی نیز هست وهمه این مسائل در وقوف عرفات تبلور پیدا می‏کنند.

در ادامه وی از ورود به مشعر به عنوان جایگاه شعور یاد نمود و تصریح کرد: مسلمانان در این مرحله با ابزار و امکانات لازم و با جمع آوری سنگ به جنگ با شیطان بزرگ می‏روند بنابراین یک انسان باشعور همواره آمادگی دارد تا علیه هر توطئه ای مبارزه نماید و در مقابل هر جنایتکار و ستم پیشه ای مقاومت کند.

فصیحی گفت: یک مسلمان واقعی همواره آماده رزم و دارای امکانات مبارزه علیه دشمن خواهد بود و سپس با قرار گرفتن در منا به سوی دشمن مشترک هر آنچه تیر دارند پرتاب می‏کنند و به دفاع از خود برمی‏خیزند.

در ادامه وی قربانی کردن در روز عید سعید قربان را از مهمترین مناسک حج عنوان کرد و ابراز داشت، حضرت ابراهیم علیه السلام فرزند دلبندش را در راه خدا قربانی نمودند و سایر مسلمانان نیز باید از بهترین چیزهایی که دارند در راه خدا به فقرا انفاق کنند و پس از اتمام قربانی یک مسلمان به شکرانه این پیروزی باید سررا بتراشد و در حقیقت سرکُرنش در برابرعظمت و قدرت لا یزال الهی فرود آورد.

ابعاد اقتصادی حج

فصیحی غزنوی معتقد است حج علاوه بر ابعاد عبادی و سیاسی دارای بعد اقتصادی نیز می‏باشد همچنانکه حجاج باید قبل از رفتن به حج در راه خدا انفاق کنند ،خمس ، زکات و مالیات اسلامی را بپردازند و این نشانگر آنست که فلسفه حج توجه ویژه به نیازمندان و فقیران دارد.

وی عنوان کرد حج یکی از زیباترین جلوه های وحدت اسلامی است که متاسفانه امروزه جهان اسلام در یک وضعیت بسیار نامطلوب به سر میبرد و اگر مسلمانان ذره ای ازجلوه های زیبای وحدت را در جوامع اسلامی پیاده کنند، هیچ گاه فلسطین اینگونه زیر چکمه های صهیونیزم له نمیشد، عراق و افغانستان مورد ستم و اشغال واقع نمیشد لذا حج تبلور واقعی وحدت اسلامی است و امیدوارم خداوند این توفیق را برای همه ی ملت های مسلمان و دولتهای اسلامی عنایت نماید تا با وحدت و همبستگی همواره در برابر استکبار جهانی به مقابله برخیزند و همواره آماده رزم و مبارزه باشند.

در پایان وی خاطر نشان کرد: مناسک حج برای یک مسلمان واقعی در حقیقت سرکُرنش و خضوع فرود آوردن در برابر خداوند ، منسجم و همرنگ شدن و تمرین مبارزه علیه دشمن است و اگر حجاج پس از بازگشت این اعمال را در کشور و اجتماع خویش پیاده کنند، مطمئنا مشکلات جهان اسلام به کلی از بین خواهد رفت .



کد مطلب: 30929

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/news/30929/حج-یکی-جلوه-های-زیبای-وحدت-مسلمانان

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com