کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مفتی اعظم روسیه در دیدار با رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی:

ما باید پرچمی که پیشگامان تقریب ایران به دست گرفته اند را سرپا نگه داریم/ آماده همکاری با دانشگاه مذاهب اسلامی در زمینه‎های مختلف هستیم

9 آبان 1396 ساعت 14:29

رئیس فدراسیون مسلمانان روسیه دردیدار با رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در مسکو، گفت: ما احترام زیادی به پیشگامان تقریب در ایران قائلیم و معتقدم پرچمی که آنها در عرصه وحدت و تقریب به دست گرفته اند را ما باید سرپا نگه داریم و راهشان را ادامه دهیم.


به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد حسین مختاری؛ رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی که برای شرکت در دهمین کنفرانس بین‌المللی علمی-آموزشی «الهیات اسلامی و اسلام شناسی آکادمیک؛ همکاری و چشم‌اندازهای توسعه»  به روسیه سفر کرده در دومین روز سفر خود با تعدادی مقامات دینی و شخصیت های برجسته این کشور و شخصیت های شرکت کننده در این کنفرانس دیدار و درباره ظرفیت ها و زمینه های همکاری های علمی و آکادمیک دانشگاهی گفت وگو کرد.
 
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در جریان این سفر با "شیخ راویل عین الدین" مفتی اعظم روسیه و رئیس شورای مفتیان و رئیس فدراسیون مسلمانان روسیه به عنوان بالاترین شخصیت امور مسلمانان این کشور دیدار و گفت وگو کرد و ضمن معرفی دانشگاه مذاهب اسلامی در ایران که به دستور مقام معظم رهبری برای آموزش و تحصیل و تعلیم مطالعات مقارن اسلامی با احترام به عقاید و آراء و نظرات همه مذاهب اسلامی تاسیس شده درخصوص ظرفیت های همکاری و شیوه های آموزشی در دانشگاه مذاهب اسلامی که به صورت مقارنه ای، تطبیقی و مبتنی بر تقریب است تاکید کرد.
 
دکتر مختاری همچنین به رهنمودهای مقام معظم رهبری در ایجاد و تأسیس این دانشگاه اشاره و از تلاش‌ها و زحمات شخصیت‌ها و پیشگامان عرصه تقریب همچون مرحوم آیت‌الله واعظ زاده خراسانی، آیت‌الله تسخیری و آیت‌الله اراکی دبیران کل محترم ادوار مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این خصوص و همچنین تلاششان برای ارتباط با مسلمانان روسیه قدردانی و تشکر کرد.
 
درادامه این دیدار"شیخ راویل عین الدین" رئیس فدراسیون مسلمانان روسیه نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار و تقدیر از تمامی پیشگامان و فعالان عرصه تقریب و وحدت در ایران، گفت: همکاری‌های ما با جمهوری اسلامی ایران به زمان امام خمینی(ره) برمی‌گردد و ما به بزرگانی همچون آیت‌الله واعظ زاده، آیت‌الله تسخیری، آیت‌الله اراکی و... احترام زیادی قائلیم و معتقدیم پرچمی که آن‌ها در زمینه تقریب به دست گرفته‌اند را ما باید سرپا نگه داریم و راهشان را ادامه بدهیم. آنها نسبت به وضعیت مسلمانان جهان دغدغه دارند و این می‌تواند برای ما الگو باشد.
 
وی افزود: ماهمکاری هایمان را در توافقاتی که با آیت‌الله اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی داشته ایم، می‌توانیم پیگیری کنیم و به نتیجه برسانیم و صفحه جدیدی از ارتباطات بین دو کشور را باز کنیم.
 
شیخ راویل عین الدین مفتی اعظم روسیه همچنین با قدردانی از دیدگاه ها و نظرات رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در خصوص احترام متقابل به همه مذاهب و تاکید بر همزیستی مسالمت آمیز، بیان داشت: من هم کاملا موافق هستم که باید با احترام متقابل باهمدیگر رفتار کنیم و مراقب باشیم که تفرقه بین مسلمانان یک فتنه بزرگی است. ما در روسیه هیچ اختلافی بین شیعه و سنی نداشته و نداریم و مطالبی را که شما بیان کردید حاوی نکات بسیار ارزشمند اخلاقی و آموزشی در زمینه احترام متقابل به مذاهب و عقاید همدیگر بود. ما باید با هم افزایی  و همفکری اندیشه ها با افراط و تکفیر و گروه هایی مثل داعش مبارزه کنیم.
 
رئیس فدراسیون مسلمانان روسیه همچنین تاکید کرد که تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه مذاهب اسلامی و دانشگاه اسلامی مسکو در زمینه های مختلف به امضا برسد.
 
دیدار رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با رئیس دانشگاه اسلامی مسکو
 
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی همچنین با رئیس دانشگاه اسلامی مسکو دیدارداشت و در این دیدار طرفین  در خصوص همکاری‌ها در زمینه کارهای پژوهشی، به‌ویژه تبادل استاد و دانشجو و آموزش زبان روسی برای دانشجویان دانشگاه مذاهب اسلامی و آموزش زبان فارسی برای دانشجویان دانشگاه اسلامی روسیه، تبادل تجارب علمی فیما بین از طریق اجرای پژوهش‌ها و مطالعات علمی و تألیف  کتاب‌ها و مجلات علمی مشترک و برگزاری اجلاس‌ها، نشست‌ها وکارگاه های آموزشی مشترک  وسفرهای علمی با هدف تامین  نیاز های علمی تاکید کردند.
 


کد مطلب: 291229

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/news/291229/باید-پرچمی-پیشگامان-تقریب-ایران-دست-گرفته-اند-سرپا-نگه-داریم-آماده-همکاری-دانشگاه-مذاهب-اسلامی-زمینه-های-مختلف-هستیم

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com