سید قطب (۹ اکتبر ۱۹۰۶ - ۲۹ اوت ۱۹۶۶) نویسنده و نظریهپرداز مصری بود. وی به دلیل بازنگری در تأثیر برخی از مفاهیم اسلامی بر تحولات اجتماعی و سیاسی نظیر جهاد، میان پژوهشگران اسلام سیاسی، مشهور است.وی را «آموزگار گفتمان تکفیر» در سده بیستم خواندهاند.
وی به دستور جمال عبدالناصر در سال ۱۹۶۶ میلادی، به اتهام «توطئه برای براندازی رژیم»، اعدام شد. اما اندیشه او سخت در ایدئولوژی جنبشها و گروههای اسلامگرای، جهادی و سلفی اثر نهاد و مفهومهای «جاهلیت جهان»، «حاکمیت الله» و «جهانیبودن اسلام» به «تکفیر»، «انقلاب» و «خشونت» پیوندی ناگسستنی خورد.
مکتب فکری او به عنوان «قطبیگری» شناخته میشود.
زندگی و فعالیت سیاسی-اجتماعی
قطب در روستای موشه در استان اسیوط مصر به دنیا آمد. پدرش حاج قطب ابراهیم، از محترمان و فعالان اجتماعی محل خود بود.
دوران ابتدایی را در همان روستا گذراند. از کودکی به آموختن قرآن پرداخت و در سن ۱۰ سالگی حافظ کل قرآن کریم شد.
از آنجا که پدرش عضو حزب وطنی اللواء بود، هر هفته جلسات بحث و بررسی مسائل مهم مصر و جهان اسلام در منزلش برگزار میگردید که وی نیز در آنها به طور فعال شرکت داشت. در انقلاب ۱۹۱۹ مصر، در حالی که بیش از ۱۳ سال نداشت، وی نیز همراه پدرش برای مردم سخنرانی میکرد و آنها را به جهاد و مقاومت ترغیب مینمود.
در سال ۱۹۲۰ برای ادامه تحصیل به قاهره رفت. در ۱۶ سالگی وارد دانشگاه عبدالعزیز شد. پس از آن به دانشگاه دارالعلوم راه یافت. وی در دوران دانشجویی، از دانشجویان مستعد و با پشتکار بود و توجه استادانش را به خود جلب کرد.
در سال ۱۹۳۹ کارمند وزارت معارف مصر شد. برای تحصیل دربارهٔ سیستمهای آموزشی بین سالهای ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۰ با بورسیه تحصیلی به ایالات متحده رفت و مدرک کارشناسی ارشد خود را از کالج آموزشی ایالت کلرادو (نام فعلیاش دانشگاه شمال کلورادو است) دریافت کرد. «عدالت اجتماعی در اسلام» را که اولین اثر نظری مهمش در حوزهٔ نقد اجتماعی مذهبی است، در خارج از کشور در سال ۱۹۴۹ منتشر کرد.
مسائل زیادی در آمریکا بود که انتقاد شدید قطب را برمیانگیخت: نژادپرستی، مادیگرایی، آزادی فردی، سیستم اقتصادی، آرایشگران ناشی، ابتذال، ممنوعیت طلاق و از حمایت نکردن آمریکا از مبارزات مردم فلسطین نیز به شدت انتقاد میکرد.
قطب نتیجه میگیرد که جلوههای اصلی زندگی آمریکایی «بَدْوی» و منزجرکنندهاست. در سال ۱۹۵۳ از خدمات دولتی استعفا داد تا به اخوانالمسلمین بپیوندد و بعدها تأثیرگذارترین مبلّغ این گروه شد. مکتب فکری او اکنون به عنوان قطبیگری شناخته میشود.
تألیفات ادبی
«اسلام و سرمایه داری» ترجمه سید محمد شیرازی
«تفسیر فی ظلال القرآن» که دو جزء اول آن توسط سید علی خامنهای و تمام هشت جلد توسط مصطفی خرمدل با عنوان در سایه قرآن منتشر شدهاست.
«ما چه میگوییم» ترجمه سید هادی خسروشاهی
«ویژگیهای ایدئولوژی اسلامی» ترجمه سید محمد خامنهای
طفل من القریة (سیرة ذاتیة).
خارها (أشواک) (داستان).
المدینة المسحورة (داستان افسانهای).
نقد ادبی - اصول و روش آن (النقد الأدبی – أصوله ومناهجه) ترجمه رضا نیکوفرَ غلامحسین فلکی
«آفرینش هنری در قرآن» (التصویر الفنی فی القرآن) ترجمه محمد مهدی فولادوند
دورنمای رستاخیز در ادیان پیشین و قرآن (مشاهد القیامة فی القرآن) ترجمه غلام رضا خسروی حسینی
«زیربنای صلح جهانی» ترجمه سید هادی خسروشاهی و زین العابدین قربانی
تألیفات اسلامی
چراغی بر فراز راه (در ترجمهای دیگر: نشانههای راه) (معالم فی الطریق)
«آینده در قلمرو اسلام» (المستقبل لهذا الدین) ترجمه سید علی خامنهای
هذا الدین.
فی ظلال القرآن (تفسیر). ترجمه سید علی خامنهای
«عدالت اجتماعی در اسلام» (العدالة الاجتماعیة) ترجمه محمد علی گرامی و سید هادی خسروشاهی
تصورات إسلامیة (مجموعه مقالات).
فاجعه تمدن و رسالت اسلام (الاسلام و مشکلاة الحضارة) - ترجمه علی حجتی کرمانی
مشخصات کتاب شهید سیدقطب: آیت جهاد
- تعداد صفحه: 104
نشر: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی (06 خرداد، 1391)
شابک: 978-964-167-143-5
قطع کتاب: پالتویی
وزن: 97 گرم
رتبه فروش در آدینه بوک: #186295 (پرفروش ترین ها)
زبان کتاب : فارسی
نویسنده کتاب : علی احمدی
کتابچهی حاضر ششمین جلد از مجموعهی ‘طلایهداران تقریب’ است که زندگی نامه و شرح فعالیتهای دینی و سیاسی ‘سید قطب’ (۱۹۰۶ – ۱۹۹۶ م) یکی از اصلاحطلبان مصری درج شده است.
عناوین فصلهای کتاب بدین قرار است: ‘زادگاه’، ‘خاندان جهاد’، ‘میلاد و مدرسه’، ‘در سنگر مطبوعات’، ‘استادان الهام بخش’، ‘اندیشههای قطب’، ‘سید قطب و اتحاد اسلامی’، ‘مبارزات سیاسی سید قطب’ و ‘آثار’.