کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

​نقش همگرایی اهل سنت و شیعیان در پیروزی انقلاب اسلامی

تنا اذربایجان غربی

16 بهمن 1395 ساعت 14:10

انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک پدیده‌ منحصربه‌ فرد در تاریخ شناخته ‌شده‌ ما، با ویژگی هایی چون نفی استبداد داخلی، نفی سلطه و استعمار خارجی و تلاش برای حاکمیت ارزش های الهی با تشکیل جمهوری اسلامی به پیروزی رسید.


به گزارش خبرگزاری تقریب از ارومیه، مهم ترین عامل و اهرم پیشبرد و پیروزی انقلاب اسلامی، حضور عظیم توده‌های میلیونی مردم اعم از ترک، کرد، لر، بلوچ در عرصه‌های انقلاب بود و آنچه باعث شد در این مسیر صبر، مقاومت و استقامت را پیشه خویش سازند و به ندای رهبرشان لبیک گویند، ایمان نافذ و عمیق از یک سو و معرفت و آگاهی بالا از سوی دیگر بود.

به طوری که به جرات می توان گفت وحدت کلمه و اتحاد، حفظ ارزش‏های اسلامی و معنوی، حضور همیشگی مردم در صحنه، استقامت مردم و... از جمله عوامل تداوم و استمرار انقلاب اسلامی است.

آنچه در این بین مطمح نظر است، مجاهدت‌های خاموش و ایثارگری های مردم کردنشین آذربایجان غربی است و شاید از جمله مهمترین سوالی که در ذهن خطور می کند این است که نقش مردم سنی مذهب در این پلان کلی کجاست؟ مردمانی که در طول تاریخ پرافتخار خویش چه در پیروزی انقلاب اسلامی، چه در هشت سال جنگ تحمیلی و حفاظت از آرمان‌ها و ارزش‌های والای ایرانی اسلامی همواره نقش آفرین بوده اند.

یک دانشجوی کردزبان شهرستان ارومیه می‌گوید: یکی از بارزترین ویژگی‌های انقلاب اسلامی که در کمتر انقلابی نظیر آن وجود داشته است، مردمی بودن آن است به‌گونه‌ای که همه ملت ایران در شهر و روستا، از کوچک و بزرگ، زن و مرد، تشیع و تسنن در آن مشارکت داشتند. بر خلاف انقلاب‌های بزرگ دنیا که طبقات خاصی از جامعه در آن نقش‌آفرینی کردند.

آزاد نوحی می افزاید: وقتی انقلاب از متن مردم باشد، نمی‏توان آن را شکست داد، رمز پیروزی و ماندگاری این انقلاب نیز بیداری مردما اعم از تشیع و تسنن، عزم و اراده و بصیرت ملت و رهبریت واحد است.

نگاه ما تقویت وحدت است
مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت پیرانشهر می گوید: نگاه ما تقویت وحدت است، دشمن درصدد است وحدت در جوامع اسلامی تضعیف شود اما حفظ وحدت در ابتدا و تقویت و ارتقای آن در گام بعدی از اقدامات ما است.

محمدصالح حاجی هاشم آباد اظهار می کند: دشمنان اسلام منتظرند حرکتی ضد وحدت از ما سربزند تا اوضاع را آشفته کنند چرا که از وحدت مسلمانان ضربات سنگینی خورده‌اند.

وی تصریح می کند: حضرت امام خمینی(ره) انقلاب اسلامی را با محوریت وحدت بنیانگذاری کردند و علمای اهل سنت نیز با ایشان هم صدا شدند.

حاجی هاشم آباد می افزاید: دشمن تلاش می‌کند تا با کم‌رنگ جلوه دادن حضور مردم در صحنه‌ها مردم را ناامید کند؛ اما حضور پرشور مردم در برنامه‌های دهه فجر همه نقشه‌های آنان را خنثی می‌کند.

استقبال اهل سنت برای برگزاری جشن های دهه فجر نشانه یکدلی است
مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت بوکان هم می گوید: شکل گیری انقلاب اسلامی بر پایه وحدت اقوام و تاکید بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بر  حضور همه اقشار مردم از نخستین روزهای شکل گیری انقلاب مشهود بود و آنچه آن روزها عیان بود نقش پررنگ اهل سنت در مرزهای کشور و همراهی همیشگی آنان با اسلام و انقلاب و تقدیم شهدای بسیار در 8 سال دفاع مقدس و انقلاب است.

ماموستا حیدرعلی پوراحمدی اظهار می کند: با همدلی و همبستگی که در ایران اسلامی میان مسلمانان وجود دارد باید برای تقویت اسلام در سراسر جهان تلاش کنیم.

وی از استقبال اهل سنت برای برگزاری جشن های دهه فجر در شهرهای کردنشین خبر می دهد و می گوید: این استقبال نشانه‌ وحدت، همدلی و یکدلی برادران اهل سنت است؛ از این رو باید خدا را به خاطر این نعمت بزرگ شاکر باشیم.

مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت بوکان با بیان این‌که انقلاب ما انقلابی مردمی و فرهنگی است و رویکرد برنامه‌های این ایام نیز مردمی و خودجوش است، ابراز می کند: مردم با برپایی جشن‌های خوب باعث افزایش شور و نشاط جامعه می شوند؛ چون دشمن تلاش می‌کند جامعه را ناامید کند تا شور و نشاطی نداشته باشند.

به گفته وی امسال به مناسبت ایام دهه فجر در مساجد و روستاهای شهرستان بوکان برنامه های مختلفی با هدف زنده نگه داشتن فرهنگ ايثار و شهادت در جامعه، معرفي نقش جامعه اهل سنت در پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و دفاع از ارزش ها و آرمان هاي نظام جمهوري اسلامي ايران، در نظر گرفته شده است که نشست های روحانیون با مسئولان با محوریت مقابله با گروه های تکفیری و اهمیت وحدت، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و جشن های انقلاب از جمله آنها است.

انقلاب اسلامی ثمره وحدت بین اقوام و مذاهب اسلامی در ایران است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی هم می گوید: انقلاب اسلامی ثمره وحدت و همدلی بین اقوام و مذاهب اسلامی در ایران است و در این میان نیز نقش علما و روحانیون بسیار مهم و ویژه است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر کریمی می افزاید: اگر روحانیون اهل سنت و تشیع با روشنگری‌های خویش زمینه را برای وحدت بین اقوام و مذاهب اسلامی فراهم نمی‌کردند شاید بسیاری از موفقیت‌ها و دستاوردهای والای انقلاب اسلامی نمود عملی و عینی پیدا نمی‌کرد.

وی اظهار می دارد: انقلاب ما یک انقلاب دینی و اسلامی است و روحانیون هدایت‌گران این حرکت اسلامی و مردم هستند و باید همواره این نقش ویژه خویش را مدنظر داشته باشند.

نقش بی نظیر قومیت های مختلف به ویژه اهل سنت در صیانت از انقلاب اسلامی
استاندار آذربایجان غربی هم به نقش قومیت های مختلف به ویژه اهل سنت در صیانت از انقلاب اسلامی اشاره می کند و می گوید: قومیت های مختلف همانند اهل سنت نقش انکارناپذیری در حفظ دستاوردهای انقلاب داشته اند و این حقیقت انکارناپذیر است.

قربانعلی سعادت می افزاید: چه بسا امامان جمعه ای که در حراست از آرمان های انقلاب اسلامی تسلیم خواسته معاندان نظام نشده و توسط آنان به شهادت رسیدند.

استاندار آذربایجان غربی به شهادت ماموستا عظیمی، روحانی اهل سنت اشاره می کند و ادامه می دهد: این روحانی توسط معاندان به شهادت رسید و ضد انقلاب حتی به سنگ قبر او نیز رحم نکرده است.

سعادت بیان می کند: سلفی ها و همتایان آنها سعی کردند با زیر سوال بردن دستاوردهای انقلاب اهل سنت را از انقلاب جدا کنند اما آنها تسلیم نشدند و شهادت را قبول کردند.

وی اضافه می کند: باید از مردمی که به پاسداری از مرزهای این منطقه می پردازند، قدردانی شود؛ آنها در حالی به حراست از مرزها می پردازند که می توانستند به قاچاق روی بیاورند.

سخن آخر اینکه وحدت و انسجام از مسائل مهم و مورد تأکید دین اسلام است که در آیات قرآن و احادیث ائمه به آن سفارش شده و در مقابل تفرقه و اختلاف نهی شده است، امر مهمی که در استان هابی با قومیت ها و مذاهب مختلف می توان از آن به عنوان مهم ترین راهبرد ایستادگی در برابر توطئه های دشمنان نام برد.


کد مطلب: 258983

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/report/258983/نقش-همگرایی-اهل-سنت-شیعیان-پیروزی-انقلاب-اسلامی

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com