کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ایجاد تفرقه در جهان اسلام از عناصر جنگ نرم علیه جهان اسلام است/ منبع قدرت نرم ما دیپلماسی است

27 تير 1396 ساعت 0:05

"محسن پاک آیین" سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان در نشست تخصصی "وحدت و همگرایی در جهان اسلام: از اندیشه تا عمل" که امروز در مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام برگزار شد، سخنرانی کرد.


به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، پاک آییین ضمن مطرح کردن چالشهای جهان اسلام گفت: جهان اسلام به دلیل ویژگیهای سرزمینی، جمعیتی، ثروت و موقعیتی که دارد، اگر تبدیل به قدرتی متحد شود، برای قدرتهای بزرگ یک خطر است و به همین دلیل است که دشمن ایجاد تفرقه در جهان اسلام را به عنوان یک اصل مد نظر دارد.

وی ادامه داد: ایجاد تفرقه در بین مسلمانان از عناصر جنگ نرم علیه جهان اسلام است، در جنگ سخت سرزمینها تصرف می شود، اما در جنگ نرم افکار و اندیشه های مسلمانان است که آسیب جدی می بیند، ولی آثار استحاله افکار در کوتاه مدت مشخص نیست؛ همچنین در جنگ نرم انسانها داوطلبانه تحت تأثیر دیدگاهی که قصد تحمیل خودش را دارد، قرار می گیرد.

پاک آیین افزوذ: جنگ نرم از چند راه عمل می کند، اختلاف انداختن در بین مسلمانان، ایجاد اختلاف در بین کشورهای اسلامی، فرقه سازی مذهبی و سیاسی، دامن زدن به درگیریهای قومی و مذهبی و .... که همه اینها برای ممانعت از ایجاد وحدت در کشورهای اسلامی صورت می گیرد.

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان در ادامه به تشریح دیپلماسی وحدت پرداخت و گفت:دیپلماسی عاملی برای جلوگیری از ایجاد اختلاف و جنگ و ایجاد صلح است؛ در دنیای امروز معتقدیم که هر جا جنگی اتفاق بیفتد و یا اختلافات تشدید شود، حتما دیپلماسی خوب عمل نکرده است؛ در اسلام هیچ گاه از جنگ به دلیل ضربه ای که به انسانها می زند، استقبال نشده است.

وی خاطر نشان کرد: در ایران ما  نهاد مجمع تقریب بین مذاهب را داریم که فعالیتهایی در زمینه وحدت دارد و سالهاست همایشهایی را در این زمینه برگزار می کند، اما این کافی نیست و لازم است، هیأتهایی را ایجاد کنیم تا با هدف مذاکره به نقاط مختلف اعزام شوند؛ که برای عملی شدن آن باید گفتمان سازی کنیم.

پاک آیین تأکید کرد: مسأله فلسطین الان مهمترین گفتمانی است که باید روی آن کار شود، دیپلماسی وحدت اسلامی و اعزام افراد به کشورهای مختلف می تواند کمک کند که فلسطین به عنوان مسأله اول جهان اسلام مطرح شود و مسأئل دیگر تحت الشعاع قرار نگیرد.

وی ادامه داد: مراجع عظام، جامعه المصطفی العالمیه و ... هم می توانند در این زمینه همکاری کنند و نمایندگانی را برای گفتگو و تلاش برای ایجاد تفاهم و گفتگو اعزام کنند.

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان تصریح کرد: منبع قدرت نرم ما چه در عرصه رسمی چه در عرصه غیر رسمی، دیپلماسی است؛ توجه به رسانه در این مسیر بسیار مهم است و علمای ما باید در این زمینه آموزشهای لازم را ببینند.

وی افزود: ما باید شبکه های بزرگی را در حوزه های جنگ نرم در جهان اسلام راه اندازی و از توانایی نخبگان و اندیشمندان در این زمنیه استفاده کنیم؛ امیدواریم در سایه این قبیل فعالیتها شاهد دوستی و برادری هرچه بیشتر در جهان اسلام باشیم.
 
تهیه و تنظیم خبر: زهرا غلامی
 


کد مطلب: 275613

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/news/275613/ایجاد-تفرقه-جهان-اسلام-عناصر-جنگ-نرم-علیه-منبع-قدرت-دیپلماسی

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com