کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بر اساس گزارش مجله بانکر:

ایران بالاترین حجم صنعت مالی اسلامی در دنیا را داراست

17 آبان 1389 ساعت 11:17

ایران در میان کشور های اسلامی بیشترین حجم صنعت مالی اسلامی را داراست، میزان حجم دارایی صنعت مالی اسلامی ایران بیش از ۳۱۴ میلیارد دلار تخمین زده شده است.


به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) به نقل از روزنامه البیان چاپ امارات،مجله ماهانه بانکر که توسط گروه فایننشال تایمز در لندن منتشر می شود در جدید ترین شماره خود به بررسی میزان حجم دارایی صنعت مالی اسلامی در ۲۵کشور های اسلامی پرداخته است که در میان این ۲۵ کشور  ایران با دارا بودن ۳۱۴ میلیارد دلار سرمایه در صدر قرار دارد.

بر اساس این گزارش کشور عربستان سعودی با دارا بودن حجم سرمایه اسلامی به میزان ۱۳۸ میلیارد دلار در رتبه دوم کشور های اسلامی و در رتبه اول کشور های عربی قرار دارد.

مالزی با دارا بودن حجم سرمایه بالغ بر ۱۰۲ میلیارد دلار در رتبه سوم قرار دارد و بعد از مالزی کشور امارات متحده عربی قرار دارد که حجم سرمایه صنعت مالی اسلامی این کشور به ۸۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ رسیده است و این کشور در میان کشور های عربی در رتبه دوم قرار دارد.

کویت نیز در جایگاه پنجم جهانی و سوم کشور های عربی این تقسیم بندی قرار دارد و حجم سرمایه صنعت مالی این کشور ۶۹ میلیارد دلار است. کشور بحرین نیز با دارا بودن حجم سرمایه بالغ بر ۴۴ میلیارد دلار در رتبه ششم جهانی و چهارم کشور های عربی قرار دارد. کشورقطر نیز با دارا بودن حجم سرمایه ۳۴.۶میلیارد دلار در رتبه هفتم جهانی و پنجم کشور های عربی قرار دارد.

بر اساس این گزارش کشور ترکیه در جایگاه هشتم جهانی قرار دارد و میزان حجم سرمایه صنعت مالی این کشور ۲۲.۵ میلیارد دلار می باشد و در رتبه نهم جهانی نیز کشور بریتانیا با حجم سرمایه بالغ بر ۱۸.۹ میلیارد دلار قرار دارد و بنگلادش نیز با دارا بودن حجم سرمایه بالغ بر ۹.۳ میلیارد دلار در رتبه دهم جهانی قرار دارد.

همچنین سودان با حجم سرمایه ۹.۲ میلیارد دلار، مصر با حجم سرمایه ۷.۲ میلیارد دلار، سوریه با حجم سرمایه ۵.۵ میلیارد دلار، اردن با حجم سرمایه ۵میلیارد دلار، یمن با حجم سرمایه ۲.۳میلیارد دلار، الجزایر با حجم سرمایه ۱میلیارد دلار ، تونس با حجم سرمایه ۷۷۰میلیون دلارو فلسطین با حجم سرمایه ۶۶۰ میلیون دلاری در رتبه های بعدی قرار دارند. 

895میلیارد دلار حجم صنعت مالی اسلامی

مجله بانکر در گزارش ویژه سال ۲۰۱۰ پیرامون مؤسسات مالی اسلامی اعلام کرد که حجم صنعت مالی اسلامی در سال ۲۰۱۰ به میزان ۸.۸ درصد افزایش یافته و میزان ۸۲۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۹ به ۸۹۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ رسیده است.

این مجله می افزاید: مؤسسات مالی اسلامی در طی سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ سالانه دارای میانگین رشد ۲۳ درصدی بودند و بر اساس گزارش این مجله مؤسسات مالی مطابق با شریعت اسلامی از اثرات بحران مالی جهانی در امان ماندند.

این گزارش ذکر می کند در خلال ۱۸ ماه اخیر ۱۸ بانک اسلامی جدید فعالیت خود را مطابق با قوانین شریعت اسلامی آغاز نمودند همچنین ۶ بانک سنتی نیز اقدام به ارائه خدمات براساس شریعت اسلامی نمودند.

همچنین در طی یک سال اخیر کشور های چین، فرانسه، لوگزامبورگ، استرالیا، جزیره موریس به صنعت مالی اسلامی گرایش پیدا کردند و اقدام به توسعه این صنعت کردند.


کد مطلب: 30594

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/report/30594/ایران-بالاترین-حجم-صنعت-مالی-اسلامی-دنیا-داراست

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com