کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ویژگی ها و تأثیرات نبرد موصل از نظرکارشناسان

17 آبان 1395 ساعت 14:05

مصاحبه با میهمانان غرفه خبرگزاری تقریب ( بخش اول )


 
 


بسمه تعالی

ویژگی ها و تأثیرات نبرد موصل از نظرکارشناسان
 
 
    
       در دومین روز برگزاری نمایشگاه مطبوعات، دکتر احمد کاظم زاده کارشناس مسایل غرب آسیا، میهمان ویژه غرفه خبرگزاری تقریب بود و طی مصاحبه ای به سؤالات خبرنگاران این خبرگزاری پاسخ داد . آنچه در ذیل می خوانید خلاصه ای از این مصاحبه 30 دقیقه ای است:
 
     دکتر احمدکاظم زاده در پاسخ به این پرسش که، «عملیات آزادسازی موصل چه ویژگی ها وابعادی دارد؟ » گفت:

   - موصل شهری است که بیشتر جمعیتش را سنی ها تشکیل می دهند. اما الان در عراق چون دولت شیعی سرکار هست و مقابله با داعش هم به عهده دولت است، هم گروه های تکفیری و هم حامیان منطقه ای آن ها در پی این بودند که جنگ موصل را به جنگی مذهبی تبدیل کنند.

       یکی از ویژگی های عملیات موصل این است که: سعی شده تا جلوی این فتنه گرفته شود و واحدهایی از همه ی اقوام و اقلیت ها در این عملیات حضور و مشارکت داشته باشند. در واقع تقسیم کار به گونه ای صورت گرفته است که از بروز اصطکاک جلوگیری شده و از توان همه استفاده شود لذا از نیروهای حشدالشعبی که نشان دادند قوی ترین نیرو برای مقابله با داعش هستند، تنها در خارج از شهر استفاده شده است.

     این نیروها در غرب موصل مستقر شدند؛ چون برخی شواهد نشان می داد که داعشی ها ممکن است از موصل کوچ داده شده و با استفاده از این منطقه،  به سوریه فرار کنند.

        این درحال است که همزمانیِ عملیات آزادسازی موصل با اوج مبارزات انتخاباتی آمریکا نیز  ازجمله  دیگر ویژگی های این عملیات است.  بخصوص که در مبارزات انتخاباتی آمریکا، با توجه به رقابت فشرده دو نامزد،  بحث تروریسم به یکی از متغیرهای تاثیرگذار تبدیل شده است.


       البته برای حزب حاکم دمکرات، علاوه بر این منظر، چالش سازی برای دولت سوریه  نیز  دارای اهمیت بود، چرا که  اگر داعشی ها از موصل به رقه فرار کنند، چالش در سوریه بیشتر می شود.

     بنابر این همانطور که گفتم: تصمیم گرفته شد تا نیروهای حشد الشعبی در مناطق مرزی سوریه و عراق مستقر شوند تا هم جلوی فرار داعشی ها گرفته شود و هم آزادسازی این شهر  با  کمک آن ها صورت گیرد.

       یکی از دیگر ویژگی های این عملیات این است که:  تقسیم کار به صورتی است که همه از ظرفیت کامل نیروهای استفاده شود و هم عوامل فتنه نتوانند از آن استفاده کنند.

         تلاش شده که از تجارب عملیات های قبلی در این عملیات استفاده شود؛  با اینکه مقابله با تروریسم سابقه دارد، اما مبارزه با تروریسم تکفیری، شیوه ها و روش های خاصی را طلب می کند.

        با توجه به این که داعشی ها از ساکنان این مناطق به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند،  در این عملیات، نهایت تدبیر به کار گرفته شده که به غیرنظامیان آسیب نرسد.چنان که از شیوه های مختلفی استفاده شده و  زدن پرچم سفید بر روی پشت بام ها یکی از این هاست.

        اگر عملیات «فلوجه» با «رمادی» مقایسه شود، این گونه تلاش ها که حاصل تجربه و دقت است بیشتر مشخص می شود  مسئولیت آزادسازی «رمادی» را آمریکایی ها به عهده داشتند ولی چون از استراتژی «زمین سوخته» استفاده کردند، بعد از آزادسازی از «رمادی» چیزی باقی نماند. اما در «فلوجه» ارتش نهایت تلاش را کرد که جلوی تلفات و خسارات بیشتر، گرفته شود.

       در باره یک ویژگی دیگر این عملیات، می توان به وحدت فرماندهی اشاره کرد.  با توجه به این که تروریسم تکفیری، یک پدیده نوظهور است قاعدتاً  شیوه  مقابله با آن نیز  باید شیوه جدیدی باشد؛  لذا برای نیروهایی که برای مقابله با آن شکل گرفتند، موضوع وحدت فرماندهی به یکی از محورهای اصلی تبدیل شد. چنانکه  از عملیات فلوجه این وحدت فرماندهی ایجاد شد و در موصل هم ادامه پیدا کرد.

 
      دکتر احمدکاظم زاده در پاسخ به این پرسش که: قدرت های منطقه ای و فرا منطقه ای در باره عملیات آزادسازی موصل چه دیدگاهی دارند اظهار داشت:

         -  این موضوع یک معادله چند مجهولی است رویکرد این بازیگران باید طبقه بندی شود. اگر به پیشینه رویکرد آمریکایی ها نگاه کنیم، زمانی که داعش ظهور کرد آمریکایی ها خیلی احساس نگرانی نمی کردند تا اینکه داعش به سمت کردستان پیشروی کرد.

      آنجا بود که اوباما دستور سد کردن مسیر آن ها را داد. چون اگر آن پیشروی ادامه می یافت اقلیم کردستان سقوط می کرد.
       
        بعد از آن، آمریکایی ها، صحبت از طولانی شدن مبارزه با تروریسم و داعش را مطرح کردند. اما از زمانی که در مبارزات انتخاباتی آمریکا مقابله با تروریسم تکفیری به یکی از متغیرهای تاثیرگذار تبدیل شد، حزب حاکم تصمیم گرفت که به طور جدی مبارزه با داعش و آزادسازی موصل را در دستور کار خود قرار دهد.

     طبیعی است که بعد از برگزاری انتخابات آمریکا،  عملیات موصل کارکرد انتخاباتی اش را برای مقامات واشنگتن از دست خواهد داد و آمریکا دیگر این جرأت به خرج نخواهد داد تا به طور جدی در سرکوب داعش مشارکت کند.پیش بینی ها آن است که توجه آمریکا بعد از انتخابات مجدداً  به سمت تطویل عملیات متمرکز خواهد شد.

      واما در خصوص دیدگاه عربستان ، می دانیم که حکومت عربستان  از داعش وگروه های تکفیری  به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده می کند؛ چنان که  به رغم آن که  جبهه النصره هم گروه تروریستی محسوب می شود، اما عربستان می خواهد نگذارد النصره گروه تروریستی تلقی شود چرا که عربستان ابزار سیاست های منطقه ای خود را از دست خواهد داد.
     ابتدا قرار  بود عربستان در کنار آمریکا، در رهبری بخش عربی مبارزه با تروریسیم را برعهده بگیرد، اما  تعداد عملیات عربستان بسیار کم است.


در مورد ترکیه هم،  مقامات این کشور،  همچون گذشته می خواهند تا  از مبارزه با داعش به عنوان گسترش حضور نظامی استفاده کنند و هم از این طریق، مقابله با کردها را دنبال نمایند بنابراین بیشتر از چند عملیات اقدام موثر دیگری از آن ها را مشاهده نکردیم.

        کشورهای اروپایی از این جهت که ظهور داعش و تشکیل دولت خودخوانده باعث شد که کشورهای اروپایی از تکفیری های دو تابعیتی رهایی پیدا کنند، دیدگاه ویژه ای دارند.

         ولیکن در حال حاضر، ترس و وحشت اروپا را فراگرفته که نکند فروپاشی مرکز خلافت داعش، باعث شود: تکفیری های دوتابعیتی به اروپا برگردند. بنابراین آن ها هم با روسیه در این که باید مبارزه با داعش تنها به موصل ختم نشود و عملیات آزادسازی رقه نیز صورت گیرد، موافقند.
 
 
دکتر احمدکاظم زاده در پاسخ به این پرسش که: عملیات آزادسازی موصل، چه تأثیراتی بر معادلات سیاسی و نظامی منطقه خواهد داشت گفت:

        -  شاهدیم که تاکنون عملیات موصل وارد مرحله جنگ شهری نشده و بدین لحاظ سرعت پیشروی تاکنون زیاد بوده ولی قاعدتا زمانی که نیروها وارد جنگ شهری شوند،  از این به بعد، عملیات با کُندی پیش خواهد رفت و سعی خواهد شد دقت فدای سرعت نشود.

        با برگزاری انتخابات آمریکا، نبردموصل کارکرد خود را برای آمریکایی از دست خواهد داد و آمریکایی ها انگیزه قبل را نخواهند داشت. البته  بستگی به این دارد که عملیات چقدر زمان ببرد؛ از شواهد برمی آید که روند عملیات کُند خواهد شد ولی اگر این عملیات با موفقیت پیش رود، یک پیروزی برای کل دنیا خواهد شد.


       از آنجایی که طرح کوچاندن داعشی ها موفق نبوده، می توان امیدوار بود که آزادسازی موصل همان طور که باعث تضعیف روحیه داعشی ها شده، اثر مثبتی روی عملیات سوریه به جا بگذارد.


      با این حال پیش بینی می شود که حامیان منطقه ای داعش اجازه نخواهند داد این پیروزی به مذاق محور مقاومت شیرین بیاید برای پیش بینی حوادث بعدی نتایج انتخابات آمریکا مهم نیست نباید از اسرائیل هم غافل شد که نهایت حمایت را ازتروریسم تکفیری کرده است والان هم باید تصور یک سری اقدامات غافلگیرانه را هم از طرف مقابل داشت.




 


کد مطلب: 250204

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/interview/250204/ویژگی-تأثیرات-نبرد-موصل-نظرکارشناسان

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com