کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حج، همایش بزرگ الهی و عنصر وحدت مسلمانان است

3 مهر 1394 ساعت 12:02

کارشناس مسائل خاورمیانه با تأکید بر نقش مهم حج در وحدت و تقریب بین مذاهب، گفت: اگر روح وحدت و معنویت دینی در جایی حاکم باشد، همه اختلافات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، نژادی و غیره را تحت الشعاع قرار می دهد.


"سید مرتضی نعمت زاده" كارشناس مسائل خاورمیانه، در گفتگو با خبرنگار تقریب  در مورد نقش حج در وحدت و تقریب بین مذاهب، گفت: کعبه به عنوان یک نماد اسلامی فراگیر، نقش مهمی در تقریب قلبها  و افکار و انسجام دینی میان مسلمانان دارد و حج که در محور کعبه اتفاق می افتد، یکی از فرائضی است که مبتنی بر وحدت جهان اسلام است.

وی ادامه داد:در فریضه حج همه مسلمانان از مذاهب، زبانها، ملیتها، رنگها و دیدگاهها و مناطق جغرافیایی مختلف، حضور پیدا می کنند و در کنار یکدیگر در حرکتی هماهنگ و از پیش برنامه ریزی شده،  فرائض حج را به جای می آورند.

 نعمت زاده افزود: مسلمانان، در فریضه حج، بدون هیچ مشکلی در کنار یکدیگر قرار دارند و رابطه برادرانه ای بین آنها وجود دارد و نشان دهنده آن است که اگر روح وحدت و معنویت دینی در جایی حاکم باشد، همه اختلافات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، نژادی و غیره را تحت الشعاع قرار می دهد.

 وی خاطر نشان کرد: حج به عنوان همایش بزرگ، جهانی و الهی و به عنوان یک عنصر وحدت، تمام مسلمانان را در کنار یکدیگر سازماندهی می کند و آنها را بر محور کلمه لا اله الا الله بسیج می کند، این در حالی است که اختلافات عموما از مسائل سیاسی و تقسیم بندیهای سیاسی و نژادی و یا مذهبی کور کورانه نشأت می گیرد و در جایی که معنویت دینی حاکم باشد، همه این اختلافات برچیده می شود.

نعمت زاده تصریح کرد: علی رغم تلاشهای بسیاری که دشمنان اسلام انجام می دهند تا حج را از محتوای وحدت بخش خالی کنند، اما تجمع وحدت بخش مسلمانان هر ساله اتفاق می افتد و امیدواریم رویکرد امام خمینی و جمهوری اسلامی برای به کارگیری حج در خدمت تحقق اهداف مسلمانان و به عنوان پدیده ای راهگشا در سطح جهان اسلام فراگیر شود.

وی با بیان اینکه افرادی با پتانسیلها و استعداد ها و تخصص های مختلف اقتصادی، فنی و هنری ادبی و دینی و غیره در ایام حج در سرزمین وحی حضور دارند، ابراز امیدواری کرد، که در ایام حج از این پتانسیلها برای خدمت به جهان اسلام و حل بحرانهای آن بهره گرفته شود.
 
 


کد مطلب: 206302

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/interview/206302/حج-همایش-بزرگ-الهی-عنصر-وحدت-مسلمانان

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com