کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئيس جامعه المصطفي العالميه(ص):

همکاری مراکز علمی و دانشگاهی بهترین راه همزیستی تمدنهاست

19 مرداد 1389 ساعت 13:20

آيه الله اعرافي عضو شورايعالي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي كه در راس هياتي به گرجستان سفر کرده است ، با مسئولین ،اساتيد و محققين چند دانشگاه گرجستان ديدار و گفتگو کرد.


به گزارش تقریب (تنا)، به نقل از اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، آيه الله اعرافي در ديدارهاي جداگانه اي با روساي دانشگاههاي وابسته به نهاد كليساي ارتدكس گرجستان ضمن معرفي فعاليتهاي جامعه المصطفي(ص) آمادگي مجموعه تحت نظر خود براي ايجاد همكاري در زمينه هاي علمي و فرهنگي را اعلام نموده و خواستار تقويت روابط ادياني ميان دو كشور شد.
"تيموراث گوانسلادزه" رئيس دانشگاه"آندريا"در این ديدار  در خصوص رشته هاي تحصيلي اين دانشگاه گفت: اين دانشگاه در زمينه علوم انساني ، تجربي و علوم اجتماعي داراي رشته است و تعداد دانشجويان اين دانشگاه حدود دويست نفر مي باشند. 
وی افزود : دانشگاه آندرياي مقدس بنا به دستور اسقف اعظم گرجستان تأسيس شده و يكي از اولويتهاي آينده اين دانشگاه  توسعه رشته هاي علوم انساني است زيرا كشور گرجستان روابط تاريخي زيادي با كشورهاي شرقي و ايران داشته لذا در صدد ايجاد رشته هاي شرقشناسي در اين دانشگاه مي باشيم. 
سفير جمهوري اسلامي ايران در گرجستان نیز  آمادگي سفارت ايران در خصوص حمايت از تأسيس رشته هاي شرقي به ويژه در خصوص تأمين اساتيد و نيز تأمين منابع درسي را اعلام نمود.
 "آیة الله اعرافی" رئیس جامعه المصطفی نیز اظهار داشت: بهترين راه براي همزیستی  تمدن ها اين است كه مراكز علمي و دانشگاهي با يكديگر به گفتگو بنشينند و ما مي توانيم در سطح منطقه و در زمينه ارتباطات علمي و فرهنگي پيشگام باشيم .
وي در ادامه افزود: جمهوري اسلامي ايران در سه دهه اخير ، در زمينه فعاليتهاي دانشگاهي گام هاي مهم و موثري را برداشته است.
رياست جامعه المصطفي در خصوص وضعيت علمي دانشگاهها در ايران امروز گفت: كشور ايران در حال حاضر بيش از چهار ميليون نفر دانشجو دارد و بيش از يكصد هزار استاد در ايران فعال و مشغول تدريس هستند. تقريبا مي توان گفت همه رشته هاي دانشگاهي در ايران تدريس مي شود و در جهت گسترش فن آوريهاي نوين تلاشهاي زيادي انجام مي پذيرد. درب هاي دانشگاهها و مراكز علمي ايران به روي همگان به خصوص براي خانم ها باز است به طوري كه بيش از شصت درصد از ظرفيت دانشگاهها را خانم ها در اختيار دارند.
وي با تشريح ابعاد گسترده خدمات علمي جامعه الصطفي (ص) گفت علاقه مند هستيم در زمينه توسعه و ترويج زبان گرجي هم تعاملاتي را آغاز كنيم. 
رئیس جامعه المصطفي در ادامه از دولت و كليساي گرجستان به خاطر تعاملات مثبت مسيحيان و مسلمانان در اين كشور تقدير و تشكر نمود.
در ديدار جداگانه اي كه رئیس جامعه المصطفي(ص) با "گيورگي زويادادزه" رئيس انستيتو اللهيات و مذهب شناسي گرجستان به عمل آورد در خصوص همكاريهاي مشترك بحث و تبادل نظر به عمل آمد.
صابر سفير جمهوري اسلامي ايران در گرجستان ضمن معرفي ابعاد گسترده علمي جامعه المصطفي العالميه(ص) گفت: اين دانشگاه از بزرگترين مراكز علمي در سطح ايران محسوب مي شود و تعاملات گسترده اي را با بسياري از كشورها دارند و هدف از اين ديدار را گسترش همكاري هاي علمي و پر كردن خلاءهاي علمي عنوان نمود.
رييس انستيتو اللهيات در خصوص معرفي اين انستيتو گفت: اين مجموعه در سال ۱۹۹۰ تاسيس شده و عالي ترين آموزشگاه در زمينه مذهب است كه در آن انستيتو اللهيات و مذهب شناسي ، آموزشگاه عالي و متوسط مستقر است.
وي تعداد دانشجويان اين انستيتو را ۲۲۰۰ نفر عنوان نمود و افزود در اين انستيتو اساتيد شناخته شده و معروفي تدريس مي نمايند.
رييس انستيتو اللهيات گرجستان در ادامه افزود : اين مجموعه وارث آكادمي گلاتي در شهر كوتايسي و نيز آكادمي "اقالتو" در منطقه "كاختي" بوده و هدف از تشكيل آن توسعه و تدريس علوم در زمينه مذهب شناسي با اصول مسيحيت ارتدكس است. وي افزود اسقف اعظم گرجستان احترام زيادي را براي روابط ادياني قائل هستند. 
وی تصريح كرد: كليساي گرجستان به خود از اين جهت مغرور است كه اختلافي بين مذاهب و اديان مختلف در گرجستان وجود ندارد و اصولا كشوري هستيم كه در آن همواره اديان مختلف سازش عمومي و زندگي مسالمت آميز داشته و دارند.
آيت الله اعرافي در اين ديدار گفت: تصور ما بر اين است كه روابط علمي بين كشورها پايه و اساسي براي ساير ارتباطات در زمينه هاي مختلف است و جامعه المصطفي آمادگي دارد تا در غالب تفاهم نامه نسبت به برقراري ارتباط علمي في مابين اقدام نمايد.
در اين ديدارها احسان خزاعي رايزن فرهنگي سفارت جمهوري اسلامي ايران در تفليس، للا ججلاوا رييس مركز تقريب روابط اديان(وابسته به كليساي گرجستان)،مشهدي علي علي او شيخ الاسلام مسلمانان گرجستان ، زارعان معاون آموزشي جامعه المصطفي ، علمي معاون پژوهشي جامعه المصطفي(ص) حضور داشتند.
همچنين در جريان سفر رياست جامعه المصطفي به كشور گرجستان ميزگردي تحت عنوان بررسي همكاريهاي فرهنگي و علمي ايران و گرجستان در محل سالن اجتماعات سفارت جمهوري اسلامي ايران برگزار شد كه در اين نشست راههاي همكاري  پژوهشي و علمي ميان دو كشور بررسي شد.
اين مراسم كه با حضور جمعي از اساتيد اسلام شناس و ايران شناس برگزار شد ، سفير كشورمان در سخناني اظهار داشت: گفتگو بين اسلام و مسيحيت زمينه ساز توسعه روابط اجتماعي، اقتصادي و سياسي است و ضامن صلح و پيشرفت در جامعه جهاني در مقابل تروريسم و افراط گرايي مي باشد.
در اين نشست اعرافي با تشريح فعاليت هاي جامعه الصطفي العالميه(ص) آمادگي اين مركز را براي ايجاد و توسعه همكاريهاي دانشگاهي في مابين دو كشور اعلام نمود.


کد مطلب: 22962

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/news/22962/همکاری-مراکز-علمی-دانشگاهی-بهترین-راه-همزیستی-تمدنهاست

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com