کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

احتمال دستیابی به راه حل میانه در جلسه امروز پارلمان عراق

خبرگزاری ايرنا , 28 فروردين 1395 ساعت 12:27

نمایندگان اعتصابی پارلمان عراق قرار است امروز رئیس و معاونین و اعضای هیأت رئیسه را انتخاب كنند.
حیدرالعبادی وضعیت موجود کشور را "هرج و مرج" توصیف كرد و درباره قرارگرفتن عراق در لبه پرتگاه هشدارداد.


به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، نمایندگان اعتصابی پارلمان عراق قرار است امروز (شنبه 28 فروردین) براساس اعلام قبلی خود رئیس و دو معاون و اعضای هیات رئیسه را انتخاب كنند. این درحالی است كه بحث و جدل ها همچنان ادامه دارد و مخالفان معتقدند كه اقدام روز پنجشنبه نمایندگان اعتصابی در خلع رئیس و اعضای هیأت رئیسه قانونی نبوده است.

 تحصن كنندگان گفته اند كه از مجموع 325 نماینده پارلمان 172 نفر به بركناری سلیم الجبوری و اعضای هیأت رئیسه رأی داده اند، حال آنكه مخالفان اعتقاد دارند كه تعداد نمایندگانی كه روز پنجشنبه به عزل رئیس و اعضای هیأت رئیسه رأی داده اند بیشتر از 131 نفر نبوده است.

"سلیم الشوقی" از جریان شهروند، وابسته به مجلس اعلا، خواسته نمایندگان اعتصابی را درباره بركناری رؤسای سه گانه، در شرایط حاضر خطرناك دانست و گفت: ائتلاف شهروند با اصلاحات فراگیر موافق است، اما مشروط بر اینكه درچارچوب قانون اساسی باشد.

در همین حال فؤاد معصوم رئیس جمهور عراق نیز جمعه در نطقی تلویزیونی از همه جریان های سیاسی دعوت كرد كه اصلاحات فراگیر را در چارچوب قانون و طبق برنامه پیش بینی شده جلو ببرند.

وی اولین بار به صراحت از ضرورت پایان دادن به نظام سهمیه بندی حزبی درعراق سخن گفت و درعین حال خواستار رعایت حفظ توازن میان اجزای مختلف تشكیل دهنده روند سیاسی كشور شد.

فراكسیون پارلمانی حزب الدعوه تنظیم عراق نیز روز جمعه خواستار پایبندی نمایندگان به قانون اساسی در انتخاب رئیس و اعضای هیات رئیسه پارلمان شد و در عین حال بر ضرورت احترام به اراده نمایندگان تاكید كرد.

خالد الاسدی رئیس فراكسیون الدعوه تنظیم عراق نیز در بیانیه خود خواستار توسل به راه های قانونی در اعتراض ها و تحصن ها شد.

سازمان بدر از دیگر گروه های حاضر در پارلمان، خواستار غلبه دادن منافع ملی بر منافع حزبی در جریان اصلاحات فراگیر شد و گفت: اصلاحات باید از مسیر نهاد قانونگذاری صورت گیرد و همه تلاش ها باید در جهت دستیابی به منافع مردم عراق بسیج شود كه سالهاست از فقر و ظلم و فساد مالی واداری رنج می برند.

سازمان بدر پیش از این نیز اعلام كرده بود كه مخالف تعییرات اصلاحی فراگیر و تغییر رؤسای سه گانه نیست اما اعتقاد دارد كه این تغییرات باید درچارچوب ها و سازوكار قانونی و حقوقی باشد.

 اسامه النجیفی رهبر جریان "متحدون" بركناری رئیس پارلمان را غیر قانونی خواند و گفت كه آمریكایی ها نیز این اقدام را غیر قانونی می دانند.
اما درمقابل، نمایندگان تحصن كننده پای حرف خود ایستاده و اعلام كرده اند كه جلسه امروز شنبه به ریاست عدنان النجنابی رئیس موقت برگزار می شود و رئیس و اعضای هیأت رئیسه در همین جلسه تعیین خواهند شد.

تحصن كنندگان اعلام كرده اند كه تاكنون 174 امضا نیز برای استیضاح نخست وزیر جمع كرده اند.

همچنین برت مك كورگ نماینده ویژه رئیس جمهور آمریكا در ائتلاف بین المللی علیه داعش، جمعه با فؤاد معصوم رئیس جمهوری عراق دیدار و درباره اوضاع جاری سیاسی این كشور گفتگو کرد.

براساس بیانیه دفتر معصوم، مك گورك در این دیدار نگرانی آمریکا را از روند جاری بحران در عراق ابراز كرد و در عین حال گفت كه كشورش از عراق جهت خروج از بحران و حمایت های مالی برای غلبه برمشكلات اقتصادی حمایت خواهد كرد.

بحران سیاسی اخیر عراق پس از آن تشدید شد كه پارلمان عراق درتایید كابینه تكنوكرات حیدرالعبادی، نخست وزیر این کشور، به نتیجه نرسید و برخی جریان ها با حذف نظام سهمیه بندی حزبی و فرقه ای و در حقیقت گذشتن از سهم خود در قدرت مخالفت كردند.

درحال حاضر جدی ترین مخالفان اصلاحات فراگیر شامل تشكیل كابینه ای به دور از سهمیه بندی حزبی، فراكسیون كردها و اهل سنت هستند كه اعلام كرده اند از سهم خود در پست های حكومتی نخواهند گذشت.

برخی كارشناسان، شانس جلسه امروز پارلمان عراق را برای دستیابی به یك راه حل میانه كه مورد اجماع همه جریان های سیاسی قرار گیرد، بسیار کم می دانند، با این حال این كارشناسان ادامه این روند را خطرناك توصیف می كنند.

حیدرالعبادی نخست وزیر عراق، پنجشنبه شب در نطق تلویزیونی، وضعیت موجود را "هرج و مرج" توصیف كرد و درباره قرار گرفتن كشورش در لبه پرتگاه هشدار داد.


کد مطلب: 228155

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/news/228155/احتمال-دستیابی-راه-حل-میانه-جلسه-امروز-پارلمان-عراق

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com