کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اوضاع نابسامان حقوق بشر در عربستان سعودی (1)

21 آبان 1396 ساعت 8:48

با روی کار آمدن ملک سلمان در ژانویه 2015 در عربستان سعودی، این کشور شاهد افزایش میزان سرکوب‌گری و خشونت بوده است. وعده های ملک سلمان برای پیشرفت کشور در ابتدای به دست گرفتن قدرت، هنوز عملی نشده اند و وضعیت حقوق بشر نیز روز به روز بدتر می شود.


به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، با روی کار آمدن ملک سلمان در ژانویه 2015 در عربستان سعودی، این کشور شاهد افزایش میزان سرکوبگری و خشونت بوده است. وعده های شاه سلمان برای پیشرفت کشور در ابتدای به دست گرفتن قدرت، هنوز عملی نشده اند و وضعیت حقوق بشر نیز روز به روز بدتر می شود. پادشاه عربستان، محمد بن نایف، که مسئول سرکوب آزادی خواهان، زندانی کردن فعالان و سایر حوزه های نقض حقوق بشر بوده است را به عنوان وزیر کشور خود انتخاب کرد.

پادشاه عربستان همچنین پسرش، محمد بن سلمان را به عنوان ولیعهد، وزیر دفاع و مدیر شورای امور اقتصادی تعیین کرد. تصمیمات و اقدامات محمد بن سلمان هم در ارتکاب جنایات جنگی در یمن و هم در بحران اقتصادی در عربستان سعودی که فقر و بیکاری بر اثر آن بیداد می کنند، بی تأثیر نبوده است. عربستان سعودی به استفاده از سلاح های کشتار جمعی در یمن اعتراف کرده و مسئولیت دو حمله هوایی در مراسم تشییع جنازه در 8 اکتبر 2016 که 100 کشته و 500 مجروح به همراه داشت را بر عهده گرفت.
 
از سال 2016، فعالان سیاسی در دادگاه جرایم ویژه محاکمه می شوند. در این مدت، حبس های طولانی مدت برای فعالان حقوق بشر و اصلاح طلبان و همچنین حکم های سنگین برای نویسندگان و روزنامه نگاران به تصویب می رسد. در اکتبر 2016، بر خلاف قوانین استبدادی این کشور، عضویت عربستان سعودی در شورای حقوق بشر سازمان ملل تمدید شد. این قوانین شامل حمله به آزادی بیان و درخواست تغییرات، نادیده گرفتن حقوق زنان، اقلیت ها و کارگران مهاجر، دستگیری دسته جمعی و حکم اعدام برای جرایم غیر خشونت آمیز بود.
 
 آزادی بیان

بر خلاف ادعای اخیر عربستان سعودی مبنی بر ضمانت آزادی بیان در قلمرو حاکمیت این دولت، در سال 2016 سختگیری ها و محدودیت های بیان عقاید در این کشور بیشتر شده است. در ژوئن 2015، پادشاه این کشور اعلام کرد که دولت او انتقاد پذیر است و در صورت مشاهده هر مشکلی، مردم می توانند آزادانه آن را بیان کنند. این در حالی است که شرایط کنونی عربستان سعودی با این گفته ها متناقض است. رژیم سعودی با چک کردن مستمر رسانه های محلی، ممنوعیت نویسندگان و روزنامه نگارانی که در گزارش های خود مسئولین را زیر سوال می برند، هک کردن و یا بستن بسیاری از وب سایت ها، اقدام به خاموش کردن صدای مردم و به کرسی نشاندن حرف مسئولین می کند.
 
در رژیم سعودی، فعالان سیاسی دستگیر و بازجویی می شوند و برای بسیاری از آنها حکم های طولانی مدت و ناعادلانه صادر می شود.
 
 آزادی تجمع

حکومت آل سعود تشکیل و یا شرکت در هرگونه تجمع و تظاهرات و یا ورود به هرگونه فعالیت مذهبی و سیاسی را برای فعالان سیاسی ممنوع کرده است و مشاهده هریک از این موارد، دستگیری و مجازات به دنبال خواهد داشت. این دولت هیچ قانونی مبنی بر ضمانت و حمایت از تجمع ندارد و اجازه تشکیل انجمن های مدنی فقط برای خیریه ها و آن هم با نظارات شدید دولت است. قوانین عربستان سعودی اجازه تأسیس سازمان های حقوق بشری مستقل را نمی دهد و برخی از مقررات آن برای محدود کردن تشکیل اتحادیه ها و سازمان های مستقل طراحی شده است.
 
 درحالی که هنوز در عربستان سعودی تظاهراتی در ابعاد گسترده مشاهده نشده است، ولی اعتراضات مختصر در قسمت های مختلف کشور مخصوصا در استان های شرقی شیعه نشین اتفاق می افتد. شرکت کنندگان در این اعتراضات معمولا دستگیر شده و بر خلاف تعهد دولت سعودی مبنی بر حفظ آزادی تجمع، مورد ضرب و شتم و شکنجه و حبس قرار می گیرند.
 
مدافعان حقوق بشر

بسیاری از زندانیان سیاسی در عربستان سعودی، زندانیان عقیدتی هستند. تعداد زیادی از آنها طی جریانی که مسئولین آن را جنگ با تروریسم نامیدند، به زندان افتادند. در واقع، این افراد به دلیل داشتن یک سری عقاید مذهبی و سیاسی و به طور کلی درخواست اصلاحات در جامعه و دفاع از حقوق بشر و اظهار این عقاید در حبس‌اند. این افراد در دادگاه جرایم ویژه محاکمه می شوند. اکثر مدافعان حقوق بشر در عربستان سعودی یا در زندان به سر می برند یا در حال محاکمه و بازجویی هستند.
 
 سیستم زندان

در اکثر زندان های سعودی مواردی چون جنایت و اعتیاد، بی توجهی پزشکی و اداری مشاهده می شود. به طور کلی دو نوع زندان در عربستان سعودی وجود دارد: زندان ویژه "مباحث" (اداره کل تحقیقات) و زندان های تحت نظارت اداره کل زندان های وزارت کشور.
 
1. زندان ویژه "مباحث":

زندان های مباحث، زندان های سیاسی در خصوص موارد مربوط به تروریسم، امنیت رژیم و مسئولین و خانواده‌هایشان، و همچنین گروه ها و سازمان های سیاسی هستند. زندان های مباحث معروف به نظارت های شدید، شکنجه های فیزیکی و روانی و به زور اعتراف گرفتن هستند. از آنجا که این زندان ها از نظر مالی و امور اداری مستقل از اداره کل زندان ها عمل می کنند، زندانیان از شرایط غذایی و بهداشت و درمان بهتری برخوردارند. در برخی از این زندان ها، تعداد محدودی از روزنامه های محلی نیز در اختیار آنها گذاشته می شود.
 
2. زندان های تحت نظارت اداره کل زندان های وزارت کشور:

زندان های عمومی و ندامتگاه ها را اداره کل زندان های کشور اداره می کند. زندان های عمومی برای زندانیانی است که جرایم مدنی داشته و همچنین برای متهمین در همه موارد است. پس از تعیین حکم این افراد، آنها به زندان نوع دوم منتقل می شوند. در این نوع زندان ها، زندانیان با توجه به جرم و حکمشان، شامل قاچاق، قتل، دزدی، سرقت مسلحانه، تجاوز، اختلاس و ... گروه بندی می شوند.
 
شرایط این زندان ها در مناطق مختلف با یکدیگر متفاوت است؛ اما چیزی که در همه زندان های سعودی مشترکاً مشاهده می شود، کثیفی، تهویه نامناسب و ضعف در مراقبت است.
 
3. مراکز مراقبت از زنان و دختران جوان:

این مراکز برای زنان و دختران زیر 30 سال بوده و تحت نظارت وزارت امور اجتماعی قرار دارند. اگرچه نحوه برخورد با زنان زندانی در هر منطقه متفاوت است، اما آنچه که همه این زندان ها مشترک است، قانونگذاری و نظارت ضعیف در آنهاست.
 
زنان و دختران زمانی از زندان آزاد می شوند که پدر، همسر و یا برادرشان حضانت آنها را بر عهده بگیرد. در غیر این صورت یا ممکن است تا پایان عمر در زندان باقی بمانند و یا به انتخاب رئیس زندان، به ازدواج مردی مسن درآیند.
 
4. خانه های نظارت اجتماعی:

این زندان ها برای پسران 7 تا 18 ساله است که تحت نظارت وزارت امور اجتماعی قرار دارند. پسران در این زندان ها نه تنها تحت مراقبت نیستند، بلکه مورد ضرب و شتم و شکنجه نیز قرار می گیرند. مسئولین زندان، زندانیان را در مقابل خانواده هایشان شلاق می زنند و به کودکان نیز اجازه نمی دهند تا با خانواده هایشان به تنهایی صحبت کنند.
 
ادامه دارد ...
 


کد مطلب: 293081

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/note/293081/اوضاع-نابسامان-حقوق-بشر-عربستان-سعودی-1

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com