کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

​طی گردهمایی هفت هزار نفری؛

دراویش اهل سنت طریقت قادریه ارادت ویژه خویش را به امیرالمونین علی(ع) ابراز داشتند

19 شهريور 1396 ساعت 11:44

دراویش اهل سنت پیرو طریقت قادریه سوله دولاب در گردهمایی هفت هزار نفری در مرقد اویس قرنی ارادت ویژه خویش را به امیرالمونین علی(ع) ابراز داشتند.


به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری تقریب به مناطق مرزی استان های کردستان و کرمانشاه، سرزمین کردستان مملو از آیین ها و سنن دیرین بوده و مردمان متدین این دیار با انسجام و همدلی وصف ناشدنی طی قرون متمادی در کنار همدیگر زندگی مسالمت آمیز داشته اند.

اکثریت مردمان مناطق کردنشین مرزهای غربی ایران را مسلمانان اهل سنت تشکیل می دهند و این مردمان پیرو فقه امام شافعی هستند.

در بین پیروان فقه امام شافعی و در گسترده تمامی مناطق کردنشین در کشورهای ایران، عراق، ترکیه، سوریه نیز شاهد مسلمانان اهل سنت پیرو دو طریقت نقشبندیه و قادریه هستیم.

پیروان این دو طریقت از دیرباز تاکنون با برگزاری مراسمات وِیژه ذکر و تهلیله خوانی در نعت و منقبت رسول الله(ص) و اهل بیت(ع) و بزرگان دین مبین اسلام در هزاران تکیه و خانقاه موجود در مناطق کردنشین این کشورها گوشه ای از فرهنگ و تمدن این خطه از سرزمین های اسلامی را به دست گرفته اند و با آیین های ارزشی خویش هزاران نفر از مردان و زنان و افراد جوان و سالخورده را به خود جلب کرده اند.


طریقت قادری سوله دولاب نیز که مرکز این طریقت در روستای دولاب شهرستان سنندج واقع است طی چند قرن اخیر مأمن دراویش بسیاری از مناطق مختلف ایران بوده و در سفر پرخیر و برکت مقام معظم رهبری به استان کردستان در سال 88 نیز معظم له از طریقت های قادریه و نقشبندیه به عنوان ذخیره های معنوی و فرهنگی کشور نام بردند.

همزمان با ایام مبارک ماه ذی الحجه و همچون سنوات گذشته در قالب کاروانی هفت هزار نفری متشکل از دراویش استان های کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی شاهد اجتماعی بزرگ و برگزاری آیین ذکر و تهلیله خوانی در مرقد اویس قرنی از صحابه بزرگوار پیامبر اکرم(ص) در شهرستان جوانرود در منطقه مرزی استان های کرمانشان و کردستان بودیم.

این کاروان بزرگ دراویش قادریه در نخستین گام حرکت خویش پس از زیارت مرقد شیخ رسول دولت آباد واقع دربخش روانسر استان کرمانشاه راهی مرقد اویس قرنی شدند.

پس از پذیرایی از خیل گسترده مردمی، مراسم مولودی خوانی، تهلیله خوانی و سخنرانی و دیگر مراسمات ویژه این گردهمایی یکی پس از دیگری و با نظام و انسجامی که ریشه در هماهنگی چندصدساله دارد برگزار شد.

ماموستا لقمان امینی از روحانیون برجسته اهل سنت منطقه جوانرود در این مراسم به جایگاه ویژه طریقت قادریه در بین مسلمانان اهل سنت و به ویژه پیروان مذهب فقه امام شافعی اشاره کرد و گفت: خانقاهها و تکایای قادریه همواره مأمن متدینان و بزرگان دینی بوده و مردم مناطق کردنشین برکات بسیاری را از این محافل و اماکن دریافت کرده اند.

وی افزود: باید زمینه آشنایی نسل جوان با این فرهنگ ارزشمند دینی و اعتقادی را همواره فراهم کنیم و از این ذخیره هویتی به نحو احسن محافظت نماییم.

در ادامه این مراسم نیز مداحان بزرگ منطقه از جمله سیدزبیر رشیدی وشهرام منصوری به مداحی و مولودی خوانی پرداختند و مراسم  تهلیله خوانی وذکرقیام نیز تا اذان صبح توسط حاج خلیفه رحمت ویسی پور و دیگر بزرگان این عرصه تداوم پیدا کرد.

حاج خلیفه ناصر سپهری سرپرست کاروان طریقت قادریه سوله ای دولاب نیز در این مراسم اظهار کرد: دراویش حاضر در این مراسم  ازمناطق شهری و روستاهای مهاباد، بوکان، سقز، بانه ،سنندج، کامیاران، کرمانشاه، روانسر، جوانرود، شمشیر، پاوه، قروه،  دهگلان و دیگر مناطق کردنشین داخل کشور حتی تعدادی از مناطق کردنشین خارج از کشور و از مریدان حاج شیخ حسن هاشمی از رهبران طریقت قادریه سوله دولاب بوده و تمامی هزینه های این گردهمایی نیز به صورت مردمی و خیرخواهانه انجام می شود.

گفتنی است دراویش طریقت قادریه خود را از مریدان امیر المؤمنین علی(ع) دانسته و سرسلسله طریقت خویش را به ایشان مرتبط می دانند و همواره پایان بخش برنامه های تهلیله و ذکر قیام آن ها به ارادت به مولای متقیان امیرالمؤمنین علی(ع) و به صورتی ویژه ختم می شود به گونه ای که با بلند کردند انگشت اشاره دست راست خویش به سمت آسمان با صدای بلند یا علی گفته و این امر را سه بار تکرار می کنند.

هم اکنون در بسیاری از شهرها و روستاهای مناطق کردنشین ایران، عراق، ترکیه و سوریه شاهد وجود تکایا و خانقاهای طریقت قادریه هستیم و زنان و مردان بسیاری در طول هفته به انجام مراسمات اعتقادی خویش در این اماکن می پردازند.
..........
گزارش از خبات ساعدی
.........


کد مطلب: 282975

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/report/282975/دراویش-اهل-سنت-طریقت-قادریه-ارادت-ویژه-خویش-امیرالمونین-علی-ع-ابراز

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com