خبرگزاری تقریب 26 بهمن 1398 ساعت 9:53 http://www.taghribnews.com/fa/news/451552/درباره-راشد-الغنوشی -------------------------------------------------- عنوان : درباره راشد الغنوشی -------------------------------------------------- راشد الغنوشی نظریه‌پردازِ شناخته‌شده در دنیای سیاست و رهبر حزب نهضت تونس است. او با شخصیت اصلاحگرایانه‌اش کوشید تا در چارچوب ساختارهای موجود به اصلاحات سیاسی بپردازد. با آنکه وی در تونس تفکر اخوانی داشت اما توانست برخلاف دیگر گروه‌ها موجودیت خود را با اتخاذ راهبردهای مناسب در جامعه حفظ کند. متن : راشد الغنوشی مؤسس و رهبر جنبش اسلامی تونس با تکیه بر تفکر اسلامی و اتخاذ راهبرد واقع گرایانه، این جنبش را از کوران بحران های سیاسی معاصر عبور داد و آن را در دستیابی به اهداف جنبش رهبری کرد. امری که رهبران اخوانی در مصر به دلیل اتخاذ رویکردهای افراطی از آن بی بهره بودند و انقلاب سیاسی نوظهور خود را با کودتای ارتش، نافرجام گذاشتند. این موفقیت مرهون مجموعه ای از عواملاز جمله مواضع فکری صریح راشد الغنوشی در حوزه مسایلیهمچون دموکراسی، انتخابات، فعالیت عمومی زنان، حزب و خشونت بود و موجب شد این حزب راهبردهای عملی انعطاف پذیر، معقول و مؤثر در جامعه مدنی تونس اتخاذ کند. تبیین اندیشه و الگوی عملی راشد در جامعه تونس در دوره معاصر که بیداری اسلامی موجی جدید به خود گرفته است، می تواند الگویی برای دیگر کشورهای اسلامی باشد تا با پرهیز از فعالیت های رادیکالی و تکفیری در جامعه در برابر رژیم های خودکامه به مقابله و مبارزه برخیزند. زندگینامه وشخصیت راشد الغنوشی راشد الغنوشی در ۱۹۴۱ میلادی در روستایی کوچک در جنوب تونس چشم به جهان گشود. او در مدرسه زیتونیه قابس تحصیلات ابتدایی خود را گذراند و سپس وارد الخلدونیه شد. در ۱۹۶۲ میلادی از آن مدرسه فارغ التحصیل شد و بعدها در شهر قفصه به شغل معلمی روی آورد. وی یکسال در قفصه ماند؛ سپس در اوایل پاییز۱۹۶۳ میلادی به منظور ادامه تحصیل در دانشگاهبه قاهره رفت و یک سال و نیم بعدبه سبب بحرانی شدن روابط تونس و مصر به ناچار به سوریه مهاجرت کرد. غنوشی در دانشگاه دمشق در ۱۹۶۸ میلادی به مقام استادی نایلآمد و سپس به پاریس رفت و تحصیلات عالیه خود را ادامه داد. اما پس از یکسال به دلیل مشکلات خانوادگی، تحصیل در اروپا را رها کرد و به تونس بازگشت و به عنوان استاد فلسفه مشغول به فعالیت شد. الغنوشی در سفر به سوریه، فرهنگ اسلامی را فرا گرفت و آن را با تجربه عملی که در زمینه فعالیت های اسلامی در پاریس از مبلغان در ۱۹۶۸ به دست آورده بود، درآمیخت. غنوشی پس از مراجعت به تونس، نخستین هسته های حرکت اسلامی را در میهن خود تشکیل داد و در ۱۹۷۰ میلادی، مجله المعرفهرا به عنوان ارگان حرکت الاتجاه الاسلامی که موجودیت رسمی حرکت را اعلام کرده بود، منتشر ساخت و با نشر مقالاتی متعدد در آن مجلهاز انقلاب اسلامی ایران و رهبریامام خمینی(ره) به شدت حمایت و پشتیبانی کرد و به تبیین افکار و اندیشه های بنیانگذار جمهوری اسلامی پرداخت. به همین دلیل در دوران حبیب بورقبیهرییسجمهوری سکولار و وابسته به امپریالیسم فرانسهبه ۱۱ سال زندان محکوم شد. او پس از سالیانی که در زندان به سر بردبه محض آزادی موقتاز کشور خود بیرون آمداما دیری نپایید که او را۲۲ سال تمام به انگلیس تبعید کردند. هنگام تبعید در لندن خبرنگاری از غنوشی می پرسد که اگر مردم یک نامزد کمونیست را به رهبری تونس انتخاب کنند، واکنش او چگونه خواهد بود، وی در پاسخ گفتآن را خواهد پذیرفت و تنها تلاش خواهد کرد که رأی مردم را در انتخابات بعدی به طرف حزب خود جلب کند. غنوشی پس از آنکه مردمتونس بر ضد نظام دیکتاتوری قیام کردند و طاغوت حاکم را بیرون راندندبه میهن خود بازگشت. شخصیت راشد الغنوشی تلفیقی از گرایش های مختلف است. وی می گوید که در سوریه ضمن مطالعهژرف کتاب های فلسفی، مطالعه آثار اندیشمندانی از جهان اسلام همچون اقبال لاهوری، سیّد ابوالأعلی مودودی، سید قطب، محمد قطبو حسن البنا را مغتنم می شمرد که در جریان آن با گروه های حزب التحریر، سلفی ها، صوفیه و اخوان المسلمین آشنا شداما به طور رسمی به عضویت هیچکدام درنیامد. گرچه سلفیگری را در ابتدا پذیرفتاما در بازگشت به تونس و پس از تجربهآن، به سطحی نگری و جزئی نگری آن پی برد و از آن فاصله گرفت. بدین ترتیب راشد الغنوشی شخصیتی چند بعدی و پیچیده داشتو نمی توان او را به یک جریان فکری خاصمنتسب کرد. فعالیت های راشد الغنوشی غنوشی بیش از ۲۰ سال در دوران حکومت بن علی در لندن در تبعید به سر برد و پس از پیروزی بهار عربی در ۲۰۱۱ میلادی به تونس بازگشت و توانست حزب نهضت را با همکاری قشر مذهبی در مدت کوتاهی دوباره احیا کند. حزب نهضت در نخستین انتخابات دمکراتیک تونس برای مجلس موسسان در ۲۰۱۱، ۳۷ درصد رأی آورد و در حکومت اتئلافی پس از انقلاب سهم عمده ای را برعهده گرفتاما نگرانی ناشی از اسلام گرایی روزافزون این حزب در جامعه ای که چندین دهه حکومت های سکولار را شاهد بودبه ویژه پس از قتل منتقدین چپ گرای دولت شکری بلعید و محمد براهمی، باعث خیزش های تازه ای شد که در سال های۲۰۱۳ و ۲۰۱۴به بحران جدیدی در تونس منجر شد. نهضت برخلاف رسم معمول در کشورهای منطقه، داوطلبانه از قدرت کنار رفت و اجازه داد تا انتخابات جدیدی برگزار شود که در آن ۲۷ درصد رأی آورد و جزییاز حکومت ائتلافی کنونی به رهبری حزب ندای تونس است. یکی از نخستین اقدامات غنوشی پس از برگشت به تونس اعلان مخالفت با مفهومخلافتبود و در این زمینه با اندیشه های حزب التحریر که خواهان تشکیل خلافت اسلامی بودبه مخالفت برخاست. به باور او، اسلام با دمکراسی،حقوق بشرو آزادی فردی در تضاد نیست و یک مسلمان برخلاف باور رایج در جهان می تواند، دمکرات نیز باشد. ماهیت جنبش اسلامی تونس ماهیت جنبش اسلامی تونس که در دهه ۷۰ به رهبری راشد الغنوشی در دانشگاه سیدی یوسف تونس تأسیس شد، دارای تنوع و پیچیدگی خاصی بود و عناصری همچون تدین سنتی تونسی با مذهب سنتی مالکی، عقاید اشعری و تربیت صوفیانه در آن دخالت داشتند. به اعتقاد برخی، این جریان بر پایه میراث عقلانی اسلامی موجود در تاریخ عربی- اسلامی به نقد اصولی و ریشه ای اخوان المسلمین به عنوان نمایندگان واپسگرا در این عصرمی پردازد و بر اعادهحیثیت غرب عقلانی و مکتب اصلاح طلبانهتونس و دستاوردهای جدید آن در چارچوب جنبش مدرنیزاسیون و سکولاریزاسیون بورقیبهدر مسایلیچون آزادی زنان، سکولاریزه شدن آموزش و ... استناد می کند. الغنوشی خود در اینباره اظهار می کند:ما سابقاً تحت تاثیر متفکرانی از مصر و سوریه، چون: حسن البنا و مصطفی السباعی قرار گرفتیم که با اخوان المسلمین در ارتباط بودند و السباعی رهبر شاخه سوریه آن بود. اما همچنان که MTI توسعه پیدا می کرد، ما بیش از پیش از متفکران منطقه مغرب چون: مالک بن نبی و محمد الطاهر بن عاشور که بر اهمیت مقاصدالشریعه، یعنی اهداف یا غایات فقه اسلامی تأکید می کند، الهام گرفتیم.به گفته راشد الغنوشی، این حرکت یک جنبش فرهنگی است که مسلمانان را به بازیابی مفاهیم و بازسازی حیات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بر اساس اصول اسلامی فرا می خواند. جنبش از این جهت یکی از حرکت های معاصر اسلامی به شمار می رود که مسلمانان را به ایجاد جامعه اسلامی برپایه اصول اسلام دعوت می کند. مواضع فکری و سیاسی راشد الغنوشی، دیدگاه خاصی نسبت به مسایلبنیادین سیاسی در سده بیستم دارد که تا حد زیادی با مواضع فکری دیگر رهبران جنبش های مهم فکری معاصر تفاوت اساسی دارد. وی می کوشد تا میان دموکراسی و اسلام نوعی سازگاری برقرار کند و آن را به عنوان الگویی ارزشمند برای جهانِ اسلامِ در حال تغییر ارایهدهد. راشد الغنوشی کتابی با عنوانآزادی های عمومی در حکومت اسلامیبه نگارش درآورده و در آن دیدگاه خود را در این زمینه تبیین کرده است. وی در این کتاب تلاش دارد تا اثبات کند که دموکراسی تنها یک امکان در میان امکان های مختلف و یک گزینه در میان گزینه های متعدد است که ضرورتاً با اسلام در تناقض نیست. اندیشه سیاسی راشد الغنوشی و تأثیر آن بر تحولات سیاسی الغنوشی بر این باور است که دموکراسی در اسلام باید در چارچوب اصول خاصی عمل کند. به اعتقاد وی، اگرچه دموکراسی نظامی آرمانی نیستاما بهترین الگوی موجود برای مقابله با ام الفساد استبداد است که می توان آن را ارتقا بخشید. به تعبیر دیگر، بی ضررترین الگوی سیاسی، دموکراسی محسوب می شود. جریان های اسلام گرا باید هوشیار باشند و از تکفیر دموکراسی و شرایطی که خود قربانی فقدان دموکراسی هستند، بپرهیزند. وی دموکراسی را در چارچوب "فقه مقاصدی" مشروعمی داند. بدین ترتیب، غنوشی دموکراسی را روشی مناسب و مطلوب برای اجرای احکام و قوانین اسلامی به دست امت اسلامی در دوره معاصر قلمداد می کندکه اسلام نه تنها با آن مخالفتی ندارد، بلکه در ذیل مفاهیم شورا و بیعت، به اجرای آن توصیه نیز کرده است. سخن از احزاب سیاسی در کشورهای اسلامی نیز در دوره معاصر به تدریج به میان آمد و اندیشمندان جهان اسلام درباره آن اظهار نظر کردند. غنوشی چالش های سیاسی و اعتقادی در جهان اسلام و نبود مسیر مشخص در این باره را ناشی از ۲جریانی می داند که در تعیین سرنوشت آن در چند دهه گذشتهبه ویژه پس از استقلال کشورهای خاورمیانه، سهم داشته اند. یکی جریان افراطی است که پاسخ را در خشونت و محاربه می بیند. از نمونه های بارز این جریان داعش، القاعده، طالبان، جبهه النصره و دیگر گروه های افراطی هستند که افراد آن آگاهی اندکی از پیچیدگی های فلسفی دین اسلام دارند و بیشتر آنها در مراجع معتبر اسلامی مثل الازهر تحصیل نکرده اند. از نظر راشد الغنوشی، سازمان دادن به توده ها در قالب احزابی که مبانی، اهداف و منافع واحدی دارند، دستکم مناسب ترین راه برای کارآمد ساختن توده ها در برابر استبداد نظام سیاسی به شمار می رود. غنوشی چهره مطرحی در میان اندیشه ورزان کنونی جهان اسلام محسوب می شود که کارش را از کنشگری سیاسی با رنگ و بوی ستیزه جویی آغاز و پس از تجربه در عرصه سیاست، ارزش هایی چون دمکراسی،حقوق بشرو آزادی فردی را به عنوان بدیلی به جهاد فرامرزی و ساختار استبدادی به جوامع اسلامی پیشنهاد کرد. منبع: ایرنا