خبرگزاری تقریب 22 دی 1397 ساعت 8:55 http://www.taghribnews.com/fa/news/393522/گفت-وگوی-تفصیلی-جشنواره-عمار-باید-دایره-فیلم-سازی-خود-بزرگ-تر-کند-ماجرای-رزمنده-ای-رسول-ملاقلی-پور-یک-آدم-متعهد-تبدیل -------------------------------------------------- ملاقلی‌پور در خبرگزاری تقریب/ بخش اول: عنوان : گفت‌وگوی تفصیلی| جشنواره عمار باید دایره فیلم‌سازی خود را بزرگ‌تر کند/ ماجرای رزمنده‌ای که «رسول ملاقلی‌پور» را به یک آدم متعهد تبدیل کرد -------------------------------------------------- کارگردان مستند «راه طی شده» با بیان اینکه جشنواره عمار باید دایره فیلم‌سازی خود را بزرگ‌تر کند، گفت: جشنواره فجر با عمار بسیار متفاوت است و در جشنواره فجر یک تعدادی فیلم گلچین می‌شوند و هیچ چارچوبی برای انتخاب آنها وجود ندارد. متن : به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، علی ملاقلی پور کارگردان و مستند ساز کشورمان که به تازگی مستند راه طی شده را ساخته و راهی جشنواره عمار کرده است، در خبرگزاری تقریب حضور یافت. راه طی شده جدید ترین اثر علی ملاقلی پور به تهیه کنندگی محمد امین نوروزی از تازه ترین تولیدات مرکز مستند سوره و مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری بسیج که به صورت اختصاصی در سینمامارکت منتشر شده است و روایتی از افکار و اندیشه های مهدی بازرگان به عنوان روشنفکر دینی، سیاستمدار و نخست وزیر دولت موقت ایران در سال ۵۷ است. در این مستند شخصیت مهندس بازرگان در گفت وگو با افرادی همچون محمد توسلی، هاشم صباغیان، ابوالفضل حکیمی، اکبر بدیع زادگان، مجتبی مطهری، محمدمهدی جعفری، فریدون سحابی، محمدنوید بازرگان مورد واکاوی قرار گرفته است. نام این مستند که با عنوان راه طی شده تولید شده، برگرفته از عنوان یکی از مهم ترین کتاب های بازرگان به همین نام است. همزمان با برگزاری نهمین دوره جشنواره فیلم عمار خبرگزاری تقریب طی یک گفت وگو میزبان این مستندساز کشورمان بود که بخش اول این گفت وگو در ادامه آید: تقریب: با توجه به برگزاری نهمین دوره جشنواره عمار، انتقاداتی به سطح کیفی کارهای جشنواره وارد می شود، شما این جشنواره را چطور می بینید؟ ملاقلی پور: جشنواره ها صرفا ویترینی برای به نمایش گذاشتن و سنجش آثار هستند که در نهایت در طی این بررسی و سنجش جوایزی داده می شود، جشنواره عمار باید به سمت متعهد شدن حرکت کند.فیلم های خوبی در جشنواره حضور دارند فیلم هایی که حرفی برای گفتن داشته و در جامعه موج ایجاد کنند و همین نشان می دهد که جشنواره عمار در مسیر درستی قرار دارد. با این حال ما در تمامی جشنواره ها فیلم های خوب ، متوسط و ضعیف داریم اما فیلم سازانی که دغدغه اندیشه و دید اسلامی دارند باید به ابزار فیلمسازی هم مسلط شوند. دورنما و آینده جشنواره عمار را چه طور می بینید و به نظر شما تفاوتش با جشنواره فجر را در چه خصوص می دانید؟ ملاقلی پور:جشنواره عمار هرچقدر بتواند فیلمساز تربیت و جریان فکری در فیلمسازان ایجاد کند رو به جلو حرکت کرده است، جشنواره عمار باید دایره فیلم سازی خود را بزرگ تر کند، بنابراین اگر فیلمی جامعه را متعهد و جامعه را اخلاق مدار می کند باید اجازه دهند که وارد حوزه جشنواره شود؛ به نظر من باید ورکشاپ هایی با اساتید جریان های فکری متفاوت برگزار شود تا به رشد جشنواره کمک کند. اما درباره سوالی که پرسیدید باید گفت جشنواره فجر با عمار بسیار متفاوت است. در جشنواره فجر یک تعدادی فیلم گلچین می شوند و هیچ چارچوبی برای انتخاب فیلم ها وجود ندارند. جشنواره فجر سالهاست با یک حرکت زیرکانه تعدادی فیلم دفاع مقدسی که تنها موضوع دفاع مقدس را مطرح کرده اند بدون توجه به داشتن مفهوم دفاع مقدس و اسلام انتخاب می کنند و به آنها جوایزی می دهند تا بتوانند در کنار آنها فیلم های روشنفکری را نیز مطرح کنند و به آنها جایزه دهند. بنابراین معتقدم اگر نسل جوان در جشنواره حرف انقلاب و دفاع مقدس را در قالب مسائل روز بزند و به طور مثال انتقاد کند که چرا در مسائل روز جریان فکری امام خمینی (ره) جاری نیست، اگر گفته شود که چرا دنیاطلبی در مسئولین زیاد شده و زیر تیغ نقد برده شوند این آثار به راحتی از جشنواره حذف می شوند؛ چراکه مسئولان ارشاد جشنواره فیلم فجر اجازه انتقاد به شرایط روز را نمی دهند. همانطور که دبیر جشنواره حقیقت گفت فیلم های سیاسی که انتقاد از اشخاص یا گروه ها کرده باشند از جشنواره کنار گذاشته می شوند یعنی فقط اجازه ی تعریف و تمجید فیلمساز در کارهایش دارد، و این یعنی قرار است بخشی از صدای جامعه شنیده نشود؛ این چه جشواره ی حقیقتی است؟ ما به دنبال ظاهر واقعیات هستیم به دنبال جان واقعیت و حقایق نیستیم متاسفانه ما گرفتار روشنفکری شده ایم و این روشنفکری به معنای آگاه کردن افکار نیست. تقریب: می توانیم به سبب بزرگی اسم "رسول ملاقلی پور" به علی ملاقلی پور ژن خوب بگوییم؛ اگر رسول ملاقلی بور نبود شما همچنان همین جا که ایستاده اید بودید؟ ملاقلی پور: به هرحال آموزه ها، اخلاقیات و خاطراتی کهپدر من برای ما تعریف کرد در شکل گیری شخصیت من و دو خواهرمحتما تاثیر گذار بوده و هست؛ مسیری کهپدرم طی کرد بیشتر از هرچیزی بر روی من تاثیر گذار بود، اگرپدرم در دوران مقدس نبود و آن انسان ها را نمی دید و فیلم نمی ساخت ممکن بود من همین دید امروزم را نسبت به فیلمسازی نداشته باشم. شخصیت رسول ملاقلی پور زمانی که در جنگ عکاسی می کرد به سبب آشنایی با شهید بهروز مرادی شکل می گیرد. پدر من در اکثر آثارش یک بهروز دارد و این بهروز مرادی است که رسول ملاقلی پور را به یک آدم متعهد تبدیل می کند. او رزمنده، عکاس و نقاش بود، حتی قاسم چلیپا هم که یکی از پایه گذاران نقاشی دفاع مقدس و انقلاب بود تحت تاثیر بهروز مرادی است. به نوعی شهید بهروز مرادی یکی از گمشده های هنر ایران است. که هیچوقت نامی ازش برده نشد. پدرم می گفت: "خرمشهر در حال سقوط بود ، فقط مسجد جامع باقی مانده بود رزمندگان نه فشنگی داشتند و نه ما فیلم برای عکاسی داشتیم؛ دیدم بهروز روی دیوار مسجد جامع که بر از ترکش بود نقاشی می کند، گفتم بهروز چیکار می کنی؟ مسجد را دارند با تانک می زنند؛ شهید بهروز مرادی گفت:رسول اینبار که آمدی بیشتر با خودت فیلم بیاور، این جنگ تمام می شود و ما پیروز می شویم همین عکسها، فیلمها و نقاشیها از تاریخ باقی می مانند و ما بر میگردیم و این شهر و مسجد را پس می گیریم و این عراقی ها هیچ وقت نخواهند فهمید ما در اینجاها چه کشیدیم." پدرم می گفت بعد از آن روز هر عکسی که می گرفتم به من می فهماند که کجای تاریخ ایستاده ام؛ این همان متعهد کردن است، کاری که شهید بهروز مرادی باپدرم کرد. تقریب: کدام یک از فیلمهایپدرت را بیشتر دوست داری؟ و اگر قرار بود یکی از فیلم هایش را بسازی کدام را دوست داشتی که خودتان بسازید؟ ملاقلیپور: فیلم اولپدرم بلمی به سوی ساحل را از همه بیشتر دوست دارم. شاید فیلم به لحاظ تکنیکی فیلم قوی نباشد یعنی به قدرت میم مثل مادر یا مزرعه پدری از لحاظ تکنیک نباشد چون ابتدای راه فیلمسازی ایشان بوده است اما به شدت زلال است، همان زلالی که در فیلم های دفاع مقدس حالا کمرنگ شده است.در فیلم مجنون دیالوگی هست که منوچهر به ناصر می گوید:تو مثل اشک های ننه بزرگم سر تاپات مصبیته،اما زلالی ما اسیر زلالی توییم. ما گرفتار زلالی فیلم های اولیه فیلمسازان دفاع مقدس بودیم.برای مثال دیده بان درخشان ترین اثر ابراهیم حاتمی کیا است که هرچقدر جلو رفت مانند آن نتوانست تکرار کند به نوعی دیده بان از او دور شد یا شاید او از دیدبان دور شد. پدرم می گفت:داستان دیده بان را من در جمعی برای ابراهیم تعریف کردم ، ابراهیم با تغیراتی آن را ساخت و مخملباف آن را با ظرافت تدوین کرد. مخملبافی که امروز به نظر من از بیراهه سر در آورد و بیشتر از هرکسی به خودش لطمه زد.درست مثل گلشیفته فراهانی که خودش را سوزاند؛ آن سمت دنیا برای ما سفره پهن نخواهند کرد. در فیلم اینجا بدون من که بنده دستیار کارگردان بودم و خانم فاطمه معتمد آریا بازی می کردند، به ایشان گفتم: شما که در جشنواره های خارجی داور هستید وپیشنهاد کار هم آنجا زیاد دارید چرا برای بازی نمی روید؟ گفت: فاطمه معتمد آریا برای مردم اینجا فاطمه معتمدآریا است، آن سمت دنیا خبری نیست. ای کاش نسل های جوان تر بجای گلشیفته فراهانی به فاطمه معتمد آریا نگاه کنند. ادامه دارد...