خبرگزاری تقریب 16 مرداد 1398 ساعت 15:52 http://www.taghribnews.com/fa/news/433355/زبان-وحی-قرآن-دل-ها-نفوذ-تأثیری-شگرف -------------------------------------------------- پیام آیت‌الله‌ صافی‌گلپایگانی به همایش قرآنی بصائر: عنوان : زبان وحی و قرآن در دل‌ها نفوذ و تأثیری شگرف دارد -------------------------------------------------- آیت‌الله‌ صافی‌گلپایگانی در پیامی به همایش قرآنی بصائر گفت: لسان انبیاء و زبان وحی و زبان قرآن در دل‌ها چنان نفوذ و تأثیری دارد که هیچ زبانی این تأثیر را ندارد. متن : به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، هفتمین همایش طرح آموزشی بصائر، ۱۵ مردادماه با حضور مسئولان برگزار شد. در آغاز این همایش، پیام آیت اللّه صافی گلپایگانی به سلسله همایش طرح اعتقادی آموزشی بصائر قرائت شد که متن این پیام بدین شرح است: بسم اللّه الرّحمن الرّحیم قال اللّه تعالی: قَدْ جَاءَکُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَکِتَابٌ مُبِینٌ* یهْدِی بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلَامِ وَیخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ(المائدة/۱۵و۱۶) السّلام علیکم و رحمة اللّه با عرض احترام به حضار گرامی و تقدیر از برنامه ای که چند سال است به عنوان طرح اعتقادی- آموزشی بصائر انجام می شود و با تأکید بر لزوم کار و اهمیت تبلیغ در شرایط کنونی که فعالیت های اضلالی زیاد گشته و مخصوصاً نسل جوان را هدف قرار داده و به تضعیف سنت های ثابته و تخریب ساختارهای مقدس اهتمام دارند، ارائه محتواهای اعتقادی و تقویت مبانی دینی، تحت عنوان مذکور، عالیة المضامین و کثیرة الجوانب است. این موضوع در هر حد در جامعه و دانش پژوهان و دانشگاهیان و سایر اصناف مطرح شود، موجب رشد معرفت و شعور دینی و درک مقاصد وحیانی می گردد. جاذبه قرآن مجید که با آن سرعت، عالم انسانیت را متوجه به اسلام و معارف آن نمود، از آن زمان تا به حال که ۱۴ قرن گذشته، همواره زنده و بیشتر از پیش جالب و جاذب است و این قرآن است که علی الدّوام دل ها را به ایمان جذب می نماید. اعلامیه جهانی و آزادی بخش آن مثل تَعَالَوْا إِلَی کَلِمَةٍ سَوَاءٍ و إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَی و إِنَّ اللَّهَ یأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ همیشه و در هر دوره و عصر، گوش و دل بشر را می نوازد. لسان انبیاء و زبان وحی و زبان قرآن در دل ها چنان نفوذ و تأثیری دارد که هیچ زبانی این تأثیر را ندارد. اگر زبان همه حکما و به اصطلاح اهل معقول و نوابغ و ارباب فنون فلسفی یک زبان باشد، در باوربخشی و ایمان به غیب قطعاً یک صدم اثر زبان قرآن را ندارد. هیچ کدام توفیقی که تمام باشد، نداشته اند و سخنانشان در این موضوع بیشتر مانند آب در غربال کردن بوده و گاه خودشان هم از نعمت ایمان محروم شده و در مسائلی مانند ربط حادث به قدیم و معاد عالم دیگر کسی را به باور نرساندند، بلکه گمراه شده اند. الهیات و معارف عالی بشری فقط با زبان قرآن و زبان رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) و نهج البلاغه و صحیفه کامله در دل ها نفوذ می کند. مکتب های دیگر نمی توانند و نتوانسته اند قلوب را فتح نمایند. اگر زبان قرآن و آن آیات رسا نبود، مکتب هایی که از عصر بنی امیه آغاز گردید و در عصر بنی عباس رایج شد و در برابر مکتب قرآن وارد مدرسه اسلام و قرآن گردید، کمترین اثری نداشتند. فقط اسلام را تا حدی از سیر به جلو بازداشتند و تنها معارف نورانی قرآن بود که اسلام را به این وسعت خارق العاده رساند. قرآن کریم بیش از آنکه کتاب ۱۴ قرن پیش و کتاب جوامع کوچک دنیا باشد کتاب امروز و جامعه بزرگ جهانی امروز است و بیش از آن که کتاب امروز باشد کتاب فرداها و عصرهای آینده است. آنچه ثابت و مسلم است مجد و عظمتی که برای مسلمانان به آن صورت بی نظیر فراهم شد از برکت تعالیم قرآن بود و هر سستی و ضعفی که در هر عصر و زمان در ارکان جامعه مسلمین پیدا شد در اثر دوری از قرآن و هدایت های آن و دوری از مبین و معلم اصلی قرآن بود و یگانه راه جبران خسارت ها و ترمیم ضعف ها بازگشت به قرآن است. بنابر این بهترین خدمت به جامعه مسلمانان به خصوص نسل جوان و راه رستگاری و نجات از هر گونه ضعف و استضعاف، قرآنی شدن و قرآنی ساختن جامعه است. باید همه مبلغ قرآن باشیم و حقایق آن را به دنیای معاصر که سخت تشنه حقیقت و معنویت است برسانیم و مؤسسات تحفیظ قرآن و تدریس قرائت قرآن و تفسیر و بیان علوم قرآن را هر چه ممکن باشد گسترش دهیم و با این مؤسسات همکاری و معاضدت تنگاتنگ داشته باشیم که خوشبختانه گرایش جامعه به خصوص جوانان مؤمن و آگاه به قرآن بسیار موجب امیدواری و علامت رشد و آگاهی و بیداری است. مراکز تعلیم قرآن و دارالتعلیم ها رو به ازدیاد و حفظ و تعلیم و تعلم قرآن موجب فخر و مباهات است. نکته ای که در این حرکت وسیع و قرآنی باید به آن توجه داشت، هشدار حضرت رسول اکرم(ص) در حدیث متواتر ثقلین است که باید تمسک به قرآن با تمسک به عترت و ائمه طاهرین(ع) توأم و مقرون به هم باشد. آنچه بر حسب این حدیث قطعی و مسلم، امان از ضلالت و گمراهی است تمسک به ثقلین قرآن و عترت است. پرواز به سوی مدارج و معارج قرب الهی با این دو بال صورت می گیرد و با ترک هر کدام، پرواز تنها با دیگری امکان پذیر نیست. صرف یاد گرفتن قرآن بدون تمسک به هدایت های ائمه طاهرین(ع) و ولایت آنها و معرفت مقامشان میسر نمی شود و الا امثال حجاج ها در قرائت صحیح قرآن و درک فصاحت و بلاغت آن مهارت داشتند، ولی مصداق ربّ تال القرآن و القرآن یلعنه بودند. بنابر این لازم است که مؤسسان این مراکز قرآنی با آگاهی و هوشیاری این نکته را که بسیار مهم است در برنامه ها و اساسنامه های خود منظور فرمایند. در پایان با تضرع، از درگاه خداوند متعال ظهور موفور السرور موعود قرآن و صاحب آن حضرت بقیة الله مولانا المهدی ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء را از خدای متعال مسألت می نمایم و امیدوارم که شرکت کنندگان و برگزارکنندگان این برنامه پرمحتوا و سودمند، تحت حمایت و عنایات آن حضرت موفق و مؤید باشند. والسّلام علیکم و رحمة اللّه. اقلّ المعتصمین بحبل التمسّک بالثّقلین لطف الله صافی