جریان شناسی رسانه های ضد دولتی سوریه(2) ؛ پروژه رسانه های جایگزین

تنا – اختصاصی
پروژه رسانه های جایگزین در سوریه را باید به عنوان یک قالب و پلتفرم ارتباطی – سیاسی مطالعه کرد.پروژه فوق پیش از آغاز بحران در سال 2011 در سوریه کلید خورده بود.تاسیس شبکه "بردی" توسط غرب که البته با شروع بحران تعطیل شد،تلویزیون اورینت وپرتال اینترنتی " زمان الوصل" نمونه هایی برای این ادعا هستند.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۳۰
کد مطلب: 335639
 
جریان شناسی رسانه های ضد دولتی سوریه(2) ؛ پروژه رسانه های جایگزین
بحران سوریه از آغاز عامل شکل گیری روزنامه نگاری شهروندی در سوریه شد.فرصتی که حمایت کنندگان خارجی روی آن سرمایه گذاری ویژه ای کرده بودند.
 
به نظر می رسد در تقسیم کار انجام شده برای به بحران کشیدن سوریه ،قطر تنها بخشی از پشتیبانی رسانه ای را برعهده داشته است.(چنانکه عربستان ،امارات و ترکیه در بخش های مالی و،نظامی و سیاسی فعال گردیدند)
 
سازمان هایی مانند آژانس همکاری اطلاعات فرانسه (cfi) سازمان کار آفرینی بین المللی آمریکا،  سازمان حمایت از رسانه های بین المللی دانمارک (ims) و مطبوعات آزاد هلند ( fpu) ،به صورت خاص پروژه رسانه های جایگزین را طراحی و در سوریه تا امروز هدایت کرده اند.
 
در این میان نباید از تمایل و البته ایجاد مرکز رسانه ای ترکیه برای فعالان سیاسی و رسانه ای جهان عرب پس از بهار عربی غافل بود.
برای درک و شناخت آنچه اتفاق افتاده است در ادامه رسانه هایی که در این دوره بوجود آمدند را مرور می کنم:
 
بیش از ده کانال مخالف (همه در خارج از کشور سوریه) از ابتدای بحران سوریه تاسیس شد:                                                                                                            مانند کانال "الجسر" که "دیر الزور" هم نامیده می شد / "سورية 18 آذار"/"سورية الغد" (بسته)/ کانال "حلب اليوم" / کانال "شدا الحرية"/ کانال "السوري الحر"
که فعالیت اصلی آنها بر روی اخبار مناطق بحرانی سوریه و تحولات جنگی در این کشور،متمرکز بود.
کانال "سوريا الشعب"، همزمان با بحران سوریه با حمایت یک تاجر اردنی ایجاد شد که البته پس از سه سال به دلایل مختلف که در یادداشت قبلی به آن اشاره کرده بودم تعطیل گردید.
 کانال "شامنا"، که عمر بسیار کوتاهی داشت.
کانال "بردی" که با حمایت غرب و پیش از بحران ایجاد شد و سپس تعطیل گردید.
تلویزیون "أورينت" متعلق به تاجر سوری(غسان عبدو) که در سال 2008 تاسیس شدو از ابتدا برروی مساله سوریه تمرکز کرد.این کانال تلویزیونی پس از بحران به "ورينت نيوز" تغییر نام داد. دفتر اصلی آن هم اکنون در امارات متحده عربی است.
همچنین دارای دفاتر متعددی در ترکیه است. 
خبرگزاری "سمارت للأنباء" برای تبدیل شدن به یکی از منابع مهم اخبار و تصاویر انقلاب سوریه، اما بدلیل بحران های مالی توانایی آن بسیار کاهش یافت.
خبرگزاری های " ثقة " و"خطوة " و" قاسيون" و"بلدي نيوز" و"مركز حلب الإعلامي"
دیگر مراکز خبری هستند که بر بستر اینترنت شکل گرفتند.
"شبکه حقوق بشر سوریه" که خود را متخصص در نظارت بر تعداد قربانیان درگیری و استفاده از سلاح های ممنوعه معرفی کرده است در واقع از اساس یک خبرگزاری است.
 
بسیاری از وبسایتهای دیگرمانند "زمان الوصل" که قبل از بحران فعالیت خود را آغاز کرده بودند نیز به عنوان بخشی از رسانه های جایگزین باز تعریف شدند
فیس بوک و یوتیوب به ویژه در ابتدای بحران سوریه ،نقش مهمی در انتقال رخداد های بوجود آمده در داخل برای مخاطبان خارجی ایفا کردند.
صفحه  "انقلاب سوریه علیه بشار اسد" در ژانویه 2011 ایجاد شد، که بعدها به "شبکه خبری انقلاب سوریه" تبدیل گردید.
علاوه بر صفحات منطقه ای(شهری) مانند :"شبكة شام" في مارس/آذار من نفس العام، وشبكة "أوغاريت الإخبارية" في مارس/آذار أيضًا (مغلقة)، و همچنین صفحات منطقه ای از قبیل "شهبا برس" و"الرستن"  و"مركز إدلب الإعلامي" ومركز حماة الإعلامي"، و"شبكة نبأ" و"شبكة يقين"؛/صفحات دفاع مدنی در چندین منطقه برای مستندسازی اخبار امدادرسانی(مانند دفاع مدنی سوری در ادلب و دفاع مدنی سوری در حومه دمشق.) فعالیت های گسترده ای را آغاز نمودند .البته بسیاری از این کانال ها به علت پشتیبانی کم و عدم تداوم، یا تعطیل شدند و یا با عناوین جدید فعال گردیدند.
 
 
به قلم: دکتر سعید غفاری مدیر دفتر صداوسیما در بیروت
 
 

 
Share/Save/Bookmark